رزرو

چگونه لکه را از مبل خانگی پاک کنیم؟

حفظ نظافت مبلمان باعث ایجاد فضای صمیمی و شیک تر در خانه میشود. با توجه به نوع سطح پارچه ی مبل مانند چرمی، چوبی و یا استیل مواد شوینده متفاوت است.

الزامی است که به محض ریختن غذا، نوشیدنی و… لکه روی مبل در اسرع وقت پاک گردد تا نیاز به پاک کننده های قوی نباشد. اقدام نخست گردگیری همه نقاط مبل اعم از گوشه ها و کناره ها توسط جارو برقی است.

سپس با استفاده از یک برس نرم که روی سطح پارچه کشیده می‌شود موها را در جهت خواب پارچه جمع کنید. روش شستشوی مبلمان با بخارشوی که با مواد شوینده خانگی استفاده می شود یکی از بهترین اقدامات در جهت لکه بری در منزل است.

یک راه کلی خانگی برای لکه بری مبلمان این است که:

یک پارچه کتان را آغشته به محلول حاصل از ترکیب دو قطره صابون مایع و یک لیتر آب می کنیم، و به این ترتیب روی لکه ها را به آرامی پاک می کنیم. دقت به عمل آورید که مواد شوینده تنها روی لکه ها قرار گیرد.

از شامپو فرش نیز به دلیل فرمولاسیون ایمن و کارآمد برای تمیز کردن لکه فرش پارچه ای یا چرمی استفاده می شود‌. در نظر داشته باشید این روش برای مبل های استیل و یا چوبی نمی باشد. ابتدا یک لگن را تا نیمه با آب ولرم پر کنید و سپس طبق برچسب روی شامپو میزان ذکر شده را با آب ترکیب نمایید.

مرحله بعدی هم زدن این مخلوط است تا کاملاً کف کند حالا یک پارچه تمیز را تنها به کف روی محلول آغشته نمایید و با کمک همین کف لکه مبل را پاک کنید. برای آبکشی توسط یک پارچه بزرگ و تمیز کف های اضافی را بگیرید و بعد توسط یک تشت تمیز و پارچه نمدار مبلمان را آبکشی نمایید.

اول مشخص کنید لکه مبل شما چه نوعی میباشد؟

قبل از اینکه اقدام به تماس با قالیشویی برای برطرف کردن لکه مبلمان خود بکنید ابتدا مسخص کنبد که لک شما چه نوع لکی است و اینکه با لکه بری مبل خانگی برطرف میشود یا خیر؟!

برای استفاده از محلول دست ساز لکه بری مبلمان نخست تشخیص نوع لکه و بعد عملکرد مربوط به آن اهمیت دارد. در زیر به انواع لکه های مبلمان و پاک کردن آن ها اشاره می شود:

لکۀ جوهر

ابتدا پارچۀ مبل را خیس کنید و بعد کمی نمک روی آن بریزید و با پنبه سطح مبل را تمیز کنید.

لکۀ مبلمان چرمی

توسط یک دستمال مرطوب به آرامی لکه را پاک کنید اگر لکۀ سختی است میتوان از مقدار کمی صابون استفاده کرد‌.

لکۀ رد سوختگی سیگار

یک حبه قند را روی لکه بمالید و تا جایی ادامه دهید که لکه محو گردد. محلول آب اکسیژنه نیز در این موارد کاربردی می باشد.

لکۀ چربی

اگر لکۀ چربی قدیمی نیست لکه را با کمک مالش نمک به همراه سرعت عمل بالا جذب و پاک کنید.

لکۀ میوه

اگر مبل شما ابریشمی است از مخلوط آب و الکل به طور مساوی استفاده کنید و اگر مبل شما پشمی است از ترکیب ۲۰ درصد آب اکسیژنه و چند قطره آمونیاک برای زدودن لکۀ میوه بهره بگیرید.

لکۀ خون

یک خمیر از طریق ترکیب نشاسته در آب حاصل کنید و لکه خون را با این خمیر پوشش دهید و اجازه دهید تا خشک گردد سپس با کمک یک برس نرم آن را از مبل جدا کنید.

لکۀ رنگ

بهترین روش برای پاک کردن لکه رنگ و یا لکه ناشی از لوازم آرایش استفاده از شامپو فرش میباشد. بدین صورت که کف حاصل از مخلوط شامپو فرش و آب را با یک مسواک تمیز گرفته و روی لکه به آرامی مالش می دهید و بعد پارچه را با یک دستمال کتان نمدار و تمیز آبکشی نمایید.

توجه به برچسب مبل که در زیر و یا کنار آن چسبانده شده است می‌تواند ما را از شستشوی مبلمان با مواد شوینده های نامناسب به دلیل عواقب آسیب رسانی بر حذر کند، و همچنان به مادر نحوه شستشوی درخور با نوع پارچه مبلمان آگاهی دهد.

  • نشان w بدین معنا است که استفاده از آب برای لکه بر مبل خانگی بلامانع است.
  • نشان S استفاده از آب ممنوع است و بهترین روش جایگزین لکه بری مبل شوینده بدون نیاز به آب است.
  • نشان ws هم از آب و هم از شوینده بدون نیاز به آب میتوان استفاده کرد.

لکه بر خانگی مبل با جوش شیرین

درست کردن محلول دست ساز لکه بری مبل خانگی با جوش شیرین یکی از بهترین راه حل ها برای نابودی لکه های ایجاد شده روی مبلمان می باشد. طبق روال اصلی گرد و خاک مبل را با جاروبرقی تمیز کنید.

حالا یک محلول با ترکیب یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ، سرکه سفید ، جوش شیرین و آب گرم تهیه کنید. بعد پارچه نم دار را به محلول تان آغشته نمایید و به آرامی روی لکه بکشید تا بافت و رنگ پارچه مبل آسیب نبیند.

برای احتیاط قبل از استفاده محلول را روی گوشه ای از پارچۀ مبل امتحان کنید. مرحله آخر تمیز کردن اثر محلول جوش شیرین توسط پارچۀ مرطوب است و بعد برای خشک شدن با پارچۀ خشک اقدام به گرفتن رطوبت نمایید.

پاسخی بگذارید

خروج