رزرو

چه زمانی نیاز به رفوگری فرش در قالیشویی داریم؟

آنجایی که هر فرش در معرض خراب شدن و آسیب دیدن به مرور زمان می باشد. هنر رفوگری فرش بعد از هنر قالی بافی به وجود آمد. در حقیقت هنر رفوگری مکمل هنر فرشبافی است و تا زمانی که خانه های ما توسط فرش ها تزیین می شوند این هنر وجود خواهد داشت. عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا فرش نیاز به رفوگری در قالیشویی نیاز پیدا می کند.

برخی از عوامل شامل زیر است:

  • پوسیدگی فرش
  • بید زدگی
  • رطوبت
  • آتش سوزی یا سوختگی
  • پارگی فرش
  • استفاده زیاد که باعث از بین رفتن تاروپود فرش می شود.

در اینجاست که هنر رفوگران ارزشمند گردیده در واقع کار آن ها مانند کار پزشکی است که بیمار مشرف به موت را از مرگ نجات می دهند. مهارت در این رشته نیازمند به تعلیم گرفتن، تمرین و کسب تجربه است. قبل از شروع هر کاری رفوگر می بایست فرش را پهن کرده و آن را به دقت بررسی و میزان و نوع آسیب دیدگی آن را بررسی نماید.

رفوگری و مرمت فرش های دستباف پاره شده

همانطور که در بالا اشاره شده از جمله عواملی که نیاز به مرمت و رفوگری در فرش را ایجاد می نماید پارگی فرش می باشد.

الیاف فرش ها در معرض پاخوردگی و آلودگی ناشی از گرد وخاک و یا حتی تابش نور خورشید به مرور زمان پوسیده و کم کم پاره می گردند.

فرش های دستباف که ارزش مادی بالایی دارند، برای حفظ زیبایی و عمر خود نیاز به رفوگری و مرمت در قالیشویی ها دارند.

نکته مهمی که در هنگام رفوگری فرش دستباف یا فرش ماشینی باید در نظر داشت انتخاب رنگ مناسب می باشد.

چنانچه در انتخاب رنگ دقت کافی اعمال نگردد جای رفوشده به چشم خواهد آمد و از ارزش قالی کم خواهد کرد.

هماهنگی رنگ نخ ها به کاررفته در رفوگری با رنگ های اصلی نخ فرش بسیار حائز اهمیت می باشد.

رفوگر باید به نکات هنگام رفو توجه کند

اگر پارگی فرش در یک طرف آن باشد می توان آن را از روی نقشه طرف سالم فرش رفو نمود. چنانچه نقشه دوطرف فرش یکسان نباشد، با توجه به کلیات نقشه فرش، رفوگر نقشه ای مناسب روی کاغذ شطرنجی پیاده نمود و سپس عمل رفوگری را انجام می دهد. ترمیم فرش بدون نقشه از ارزش آن می کاهد.
اگر در وسط فرش یا قسمتی از آن پارگی ای باشد که به وضوح با چشم دیده شود، ابتدا بایستی محل پارگی فرش را از رو یا پشت علامت گذاری نموده بعد همان محل را تا می کنند، اگر پارگی به علت خشکی چله ها ادامه پیدا کند نباید آن را دستکاری نمود بلکه باید حدود پارگی را با ماژیک علامت گذاری کرده و سپس آن را با تیغه خیلی نیز از بدنه فرش جدا نمایند سپس قسمت از بین رفته را از روی تعداد چله ها و با نخ های مناسب چله کشی کرده و بعد پود نازک و کلفت را از روی نقشه بافته شده که از بدنه جدا نموده اند به دقت همان نقش وهمان رنگ در بدنه فرش پیاده نمایند.

قیمت رفوگری فرش سوخته

عوامل مختلفی سبب سوختگی فرش می گردند. مانند سوختگی ناشی از سیگار، زغال، اتو و یا گذاشتن قابلمه داغ بر روی فرش. هریک از اینها را می توان با روش های معینی در منزل تا حدی برطرف نمود.

اگر سوختگی ناشی از سیگار باشد.ابتدا روی قسمت سوخته را سمباده بکشید و اضافه های آن را با جارو برقی پاک کنید. سپس بوسیله قیچی مخصوص ابرو قسمت های قابل جدا شدن را قیچی نمایید. چنانچه بازهم قسمت های سوختگی نمایان بود.یک محلول آب و آب اکسیژنه به نسبت یک به ده تهیه نموده و توسط یک پارچه، لکه سوختگی را از بین ببرید. در آخر نیز محل سوختگی را بشورید.

جهت رفوی سوختگی ناشی از اتو، چنانچه سوختگی ضعیف و زرد رنگ باشد .می توانید یک پیاز را به دونیم نمایید و روی قسمت سوختگی قرار دهید.سپس قسمت سوخته را شسته و خشک نمایید.

در حالت کلی جهت رفوکردن فرش ماشینی سوخته، قسمت هایی که عمیق سوخته اند، را با کاتر یا قیچی کوتاه جدا نمایید.

سپس از قسمت های سالم فرش مقداری پرز هم رنگ با قسمت سوخته انتخاب نمایید و پرز را با چسب به نقطه سوخته بچسبانید.

پاسخی بگذارید

خروج