رزرو

قالیشویی با اصول مذهبی

نظافت و پاکیزگی از ارکان زندگی هر فرد مسلمان است. بنا به گفته پیامبر (ص) پاکیزگی نشانه ایمان است. یکی از وسایل منزل ما ایرانی ها که نیاز به نظافت و تمیزی دارد، فرش ها و قالی های زیر پایمان هستند. فرش ها دائما در حال خاک گرفتن . کثیف شدن با انواع لکه ها از قبیل چای، شیر، چربی ها و سایر خوراکی ها هستند.

از طرفی، از آنجایی که فرشی که در کف آشپزخانه پهن می گردد جهت آبگیری و لکه نشدن کف آشپزخانه می باشد. این فرش دائما در معرض چرک و چرب شدن است، از این رو شستن فرش ها به صورت متناوب امری الزامی است، اما نکته اصلی، قالیشویی یا اصول مذهبی است.

اینکه لکه های فرش به خوبی تمیز شوند و در صورت نجسی در فرش، نجسی از بین برود، از نگرانی هایی است که معمولا ذهن خانم های خانه دار مخصوصا خانم هایی که بچه کوچک دارند را، مشغول کرده است. با سپردن قالی های خود به کارخانه قالیشویی نوید باران، با اطمینان از قالیشویی با اصول مذهبی، دیگر دغدغه ای بابت نظافت فرش های خود نداشته باشید.

در چه صورت اصول اسلامی در قالیشویی استفاده می شود؟

در هنگام شستشوی فرش یا قالی میبایستی در صورت وجود لکه ای بر روی آن، ابتدا لکه پاک گردد، بسته به نوع لکه، از روش های مختلفی استفاده می نمایند. برای مثال برای پاک کردن لکه چای می بایست با یک قاشق ابتدا بقایای مایع چای را از روش فرش جمع کرده سپس چای آن را با یک دستمال خیس و مرطوب چندین دقیقه ماساژ داد و هرگز نباید از مواد شوینده که باعث تثبیت رنگ بر روی فرش می شوندف استفاده نمود.

پاک کردن هر لکه روش و مواد لازم خود را نیاز دارد، اما درباره مواد نجس مانند ادرار، میبایست این عمل بر اساس اصول اسلامی و شرعی صورت گیرد تا نجاست پاک گردد. این اتفاق ممکن است برای تمام کسانی که در خانه بچه کوچک یا حیوان خونگی نگه می دارند، اتفاق بیفتد.

در این صورت اگر ادرار تازه است، یک حوله قدیمی یا روزنامه روی آن قرار داده تا تمامی خیسی خود را به خوله یا روزنامه پس بدهد سپس مقداری آب سر بر روی آن قسمت ریخته و با یک دستمال خشک یا طی محل را خشک نمایید.

تا اینجا نجاست را پاک کرده ایم ولی برای پاک کردن لکه ادرار فرش می توانیم از محلول آب اکسیژنه، مایع ظرفشویی و جوش شیرین استفاده نماییم. دو تا سه قطره مایع ظرفشویی، سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک استکان آب حل نموده و محلول را با اسپری بر روی لکه بپاشید.

بعد از ده یا بیست دقیقه یا فرچه یا دستمال محل مورد نظر را بسابید. برای از بین بردن بوی بد نیز می توان فرش را جلوی آفتاب پهن کرد.

قالیشویی با اصول مذهبی در خانه امکان پذیر است؟

از آنجایی که ما ایرانی ها بر روی فرش های خود نماز می خوانیم می بایست محل نمازگزار پاک باشد. از این رو تلاش در جهت حفظ پاکی و نظافت فرش الزامی است.

بنابر احکام شرعی اگر محلی یا ادرار نجس شده باشد و سپس خشک شده باشد و ما محل ادرار را ندانیم، آن فرش نجس است و نمی توانیم بر روی آن نماز بخوانیم.

اگر فرش نجس را در آفتاب پهن نمایید باز هم نجس است و نمی توان بر روی آن نماز خوند مگر اینکه شسته شود در آن صورت برای نماز خواندن مناسب می باشد.

اگر در منزل خود فضای مناسب برای شستشو و وقت کافی دارید و از همه مهمتر یا احکام شرعی جهت پک کردن لکه های نجس آشنایی دارید می توانید با اصول مذهبی فرش خود را در خانه بشورید در غیر این صورت پیشنهاد می گردد قالی خود را به قالیشویی بسپارید. زیرا که در قالیشویی با رعایت اصول مذهبی و شرعی قالی شسته می شود و پاک و تمیز به شما تحویل داده می شود.

پاسخی بگذارید

خروج