رزرو

قالیشویی سنتی بهتر است یا اتوماتیک

قالیشویی از قدیم به ویژه در ایام نوروز جزو سنت های کهن ایرانیان بوده است. در گذشته ای نه چندان دور که مردم در خانه های ویلایی سکونت داشتند و هزینه های آب و مواد شوینده آن چنان نبود، اکثر مردم به صورت سنتی و دستی به شستشوی فرش های خود می پرداختند.

در مقابل امروزه مشکلات زندگی آپارتمانی و هزینه های سرسام آور زندگی و نبود وقت کافی، مردم را بر آن واداشته تا جهت شستشوی فرش های خود از خدمات قالیشویی ها بهره بگیرند. بدیهی است که شستشوی فرش ها در قالیشویی ها توسط دستگاه های قالیشویی اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک صورت می گیرد.

اساسا، تفاوت های بسیاری میان قالیشویی سنتی با اتوماتیک وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به کیفیت شستشو
  • مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و زمانی

در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

تفاوت تجهیزات و دستگاه ها

همانطور که اشاره شده در روش قالیشویی اتوماتیک، شستشوی فرش ها به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک صورت می گیرد. به طور کلی مراحل شستشوی یک فرش خاک گیری، تثبیت رنگ، لکه برداری، شستشو، آبگیری و خشک کردن می باشد.

روش سنتی

در روش شستشوی سنتی مانند نوع دستی، توسط کارگر متصدی انجام می گیرد. در این روش از فرچه اتوماتیک و ماشین شلاق زن اتوماتیک استفاده می نمایند به همین سبب شستشوی نیمه اتوماتیک به مراتب سریعتر از شستشوی دستی و سنتی قالی است.

روش اتوماتیک

در روش شستشوی تمام اتوماتیک، متصدی یا کارگر فقط وظیفه جابجایی فرش یا قالی را برعهده دارد. در این روش ابتدا فرش در دستگاه، شسته می شود که در طول مسیر شستشو، تجهیزاتی مانند شلاق زن اتوماتیک و فرچه اتوماتیک وجود دارد.

این تجهیزات قالیشویی آب و مواد شوینده را با فشار بالا به فرش می زنند تا فرش کاملا شسته شود و هر گونه آلودگی را از بافت فرش پاک گردد. پس از مرحله شستشو، مرحله آبگیری آغاز می شود که فرش را داخل دستگاه آبگیر لوله ای قرار می دهند تا آب قالی کاملا خالی گردد، سپسس فرش به کمک متصدی به سالن گرما برده می شود تا خشک گردد.

تفاوت کیفیت شستشو و هزینه

بدیهی است کیفیت شستشوی فرش توسط قالیشویی های مکانیزه نسبت به شستشوی دستی و سنتی بسیار بهتر و تمیز تر می باشد.

نکته مهم در شستوی فرش، در نظر گرفتن قدمت و نوع دستی یا ماشینی بودن آن است.

فرش دستباف به هنگام شستشو نیاز به دقت فراوان و در نظر گرفتن نکات خاص خود را دارد که معمولاً در شستشوی دستی کمتر به این نکات توجه می شود که همین مسئله باعث صدمه زدن به فرش و کیفیت پایین شستشو می شود.

نکته حائز اهمیت در شستشوی فرش در قالیشویی ها، مقرون به صرفه بودن آن چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ زمان است. طبعاً شستشوی فرش نیاز به مواد شوینده و آب و فضای کافی جهت شستشو و خشک کردن دارد که زندگی امروزه و هزینه های آن ندرتاً این اجازه را به شهرنشینان می دهد. بنابراین امروزه مردم ترجیح می دهند جهت شستشوی فرش و قالی های خود از خدمات قالیشویی ها بهره بگیرند.

قالیشویی نوید باران یک از بهترین قالیشویی های شرق تهران با بهترین خدمات می باشد. برای شستشوی فرش های خود تنها کافیست با ما تماس بگیرید یا از طریق سایت نوید باران می توانید به صورت ۲۴ ساعته برای شستشوی فرش های دستباف خود سفارش آنلاین ثبت کنید.

پاسخی بگذارید

خروج