رزرو

روش های برق انداختن فرش در منزل

برق انداختن فرش در واقع اقداماتی جهت امیز کردن فرش است به طوری که شفافیت و درخشندگی و وضوع رنگ های قالی مانند روز اولی شود که آن را خریداری کرده اید.

به توصیه کارشناسان قالیشویی چند روش زیر توصیه می گردد:

ضمن اینکه توصیه میگردد قالیشویی فرش ها به روش های مدرن با دستگاه های مکانیزه در نوید باران، فرش ها برق انداخته می شود ولی روش های خانگی که به فرش شما آسیبی نزند را در این مقاله با هم می خوانیم.

ابتدا به چند روش آسان و موثر برق انداختن فرش در منزل اشاره می کنیم:

  • تجمع گرد و خاک بر روی فرش و نفوذ در الیاف سبب کدر شدن رنگ و افت زیبایی فرش می شود از این رو جارو کشیدن مرتب فرش پیشنهاد می شود زیرا علاوه بر حفظ تمیزی ظاهر و زیبایی آن نیز حفظ می شود.
  • در صورت وجود هر گونه لکه اعم از رنگ، آدامس، روغن، چای و قهوه، لکه خون، آبمیوه و… نسبت به زدودن لکه ها با توجه به انواع روش های لکه گیری هر چه سرعتر اقدام کنید زیرا با گذشت زمان لکه به بافت و رنگ فرش آسیب می رساند. گاهی پس از حذف لکه آن قسمت از فرش روشن تر به نظر می رسد در این صورت سطح فرش را توسط پارچه ای مرطوب شستشو دهید. ترکیب آب ولرم، سرکه سفید و جوش شیرین برای اکثر لکه های جواب می دهد.
  • لکه برهای شیمیایی نیز چنانچه طبق دستورالعمل و اصولی استفاده گردند صد در صد موثر می باشند.
  • توسط یک برس دستی گرد و خاک و پرز های اضافی نشسته بر روی لبه های فرش را تمیز کنید.
  • چنانچه قصد برق انداختن فرش با شامپو فرش را دارید پیش از این اقدام فرش را خوب جارو بکشید البته ترکیب آب، شامپو فرش و شامپو تخم مرغی ساده نیز فوق العاده است و بدین منظور تمام سطح فرش را یک دست شامپو بزنید و پس از اتمام کار باقیمانده مواد را با یک پارچه تمیز از روی فرش جمع آوری کنید تا فرش خشک شود.

محلول های مورد نیاز برای برق انداختن فرش

برخی شیوه های رایج و بسیار موثر در ساخت محلول های خانگی جهت برق انداختن فرش در منزل:

جوش شیرین

جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و روی فرش اسپری نمایید و بگذارید چند ساعت بماند سپس روی فرش را جاروبرقی بکشید این محلول بسیار مفید جهت برق انداختن فرش دستباف می باشد.

محلول آب گرم و صابون مایع

توسط یک پارچه نخی تمیز فرش را با محلول آب گرم و صابون مایع شستشو داده و بعد یک حوله خشک را بر روی سطح فرش بکشید.

محلول صابون، آب گرم و سرکه

با ترکیب یک قاشق صابون در مقداری آب گرم و اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری سرکه به آن یک محلول فوق العاده قوی جهت برق انداختن فرش دستباف و ماشینی بدون شستشو آماده کنید.

برف

برف به دلیل آمونیاک موجود در آن یک ترکیب مناسب جهت برق انداختن فرش بدون شستن است که گرد و غبار فرش دستباف را کاملا از بین میبرد.

لکه بری لکه آبمیوه و برق انداختن فرش توسط خمیر دندان

خمیردندان فاقد سفید کننده را بر روی یک مسواک بزنید و بر روی لکه آبمیوه بکشید.

لکه بری لکه خون

ابتدا روی لکه مقداری آب ریخته تا خون از فرش بیرون بیاید و بعد توسط حوله و یا دستمال نخی تمیز آب اضافی فرش را بگیرید.

لکه بری لکه جوهر

کمی شیر را با پودر ذرت ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند و توسط یک مسواک خمیر را روی لکه جوهر به آرامی بکشید و پس از اینکه خمیر خشک شد آن را بتراشید در این صورت لکه از بین می‌رود و فرش شما براق و تمیز خواهد شد.

چند روش دیگر برای برق انداختن

چند روش دیگر برق انداختن فرش چنانچه پس از شستن فرش با شامپو نتیجه دلخواه را حاصل نکردید:

جوش شیرین را روی فرش ریخته و یک ساعت باقی بماند سپس فرش را جارو بکشید. ترکیب مقدار زیادی نشاسته ذرت به همراه نمک را روی فرش بپاشید و پس از یک ساعت توسط جاروبرقی فرش را تمیز کنید.

ترکیب آب و سرکه را توسط اسفنج به آرامی روی فرش بکشید تا کمی مرطوب گردد و پس از خشک شدن ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت را توسط یک برس روی فرش بکشید و پس از یک ساعت مواد را با جاروبرقی جمع آوری نمایید و در آخر با یک پارچه خیس تمامی قسمت های قالی را تمیز کنید.

پاسخی بگذارید

خروج