رزرو

زرد آب کردن چیست و چه زمانی رخ می دهد؟

زردآب فرش پس از شستشو ناشی از بی توجهی هایی است که در حین شستشو به کار برده می شود و در نهایت آب چرک و کثیفی در بافت فرش باقی می ماند:

  • عدم غبارگیری فرش: چنانچه قبل از شستن فرش غبارگیری نشود و فرش را جارو نزنید گرد و خاک باقی مانده در بافت فرش در حین شستشو تبدیل به گل و در نهایت سبب زردی و تیرگی فرش و همچنین زرد شدن ریشه های فرش می شود.
  • استفاده از شوینده های نامناسب: اگر برای شستن فرش تان از شوینده هایی که دارای خاصیت اسیدی می باشند و یا پودر های آنزیم دار مخصوص ماشین لباسشویی استفاده می کنید رنگ فرش تغییر می کند و به زردی متمایل می شود.
  • تخلیه نکردن آب فرش پس از شستشو: زمانی که آب فرش به طور کامل تخلیه نشود به مرور زمان سبب تغییر رنگ فرش می شود و این زرد آب مانده ظاهر فرش را بسیار بد جلوه می دهد.
  • آبکشی مجدد فرش پس از پهن کردن: با انجام آبکشی فرش پس از پهن کردن آن سبب زردآب فرش و ریشه های آن پس از خشک شدن می شوید.

علت زردآب زدن فرش پس از شستشو

با به کار گیری نکات اصولی زیر از زردآب زدن فرش پس از شستشو جلوگیری کنید:

  • در حین شستشوی فرش را روی سطح شیبدار از جنس سیمان و یا موزاییک پهن کنید.
  • جریان آب را به حالت دوش روش فرش جاری کنید.
  • از آب ولرم برای شستشوی انواع فرش ها استفاده کنید تا کیفیت خود را از دست ندهند.
  • برای شستشو به جای استفاده از مواد قلیایی از شوینده های خنثی استفاده کنید.
  • ابتدا از یک پارو جهت آبگیری فرش استفاده کنید سپس توسط یک دستمال نخی آب پرزهای فرش را بگیرید و بگذارید فرش در همین حالت یک ساعت باقی بماند.
  • قبل از لوله کردن فرش آبگیری به طور کامل انجام شود.
  • فرش های دستباف را هرگز از قبل خیس نکنید.
  • فرش را از پشت و رو سایه به دور از تابش مستقیم آفتاب و در هوای آزاد پهن کنید.
  • پس از خشک شدن فرش با برس و یا جاروی چوبی به سمت خواب فرش برس و یا جارو بزنید.

پنانچه شامپو فرش استفاده می کنید توسط یک اسفنج کف شامپو را بردارید و روی فرش بمالید و پس از گذشت نیم ساعت یک تور پرده را در جهت خواب فرش روی فرش بمالید سپس با یک جاروی چوبی فرش را جارو بزنید.

در چه فرش هایی بیشتر زردآب رخ می دهد؟

چنانچه در شستشوی همه انواع فرش های ماشینی یا شستشوی فرش های دستباف از روش های غلط آبگیری سنتی استفاده کنند فرش ها دچار زردی و بد می شوند معمولا فرش های قدیمی و قالی های دستباف حساس تر می باشند.

به طور کلی نقش مخرب رطوبت در فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی بیشتر است زیرا نفوذ رطوبت به فرش دستباف علاوه بر پوسیدگی سبب ادغام رنگ های فرش می گردد.

برای تست ثبات رنگی فرشتان یک پارچه خیس را روی فرش بکشید چنانچه پارچه رنگ گرفت یعنی احتمال زردآب فرش و یا به هم ریختگی رنگ هایش وجود دارد و باید شستشوی آن را به قالیشویی بسپارید.

روش های برطرف کردن زردآب فرش

مخلوط نمک و سرکه سفید

تور پرده را به مخلوط دو قاشق نمک و دو قاشق سرکه سفید و یک پارچ ونیم آب آغشته کنید و روی فرش بکشید.

استفاده از شوینده هایی با خاصیت اسیدی پایین: مواد شوینده را داخل آب ولرم بریزید و توسط یک اسفنج مخلوط را روی قسمت های زرد شده فرش بمالید و در هوای آزاد فرش را خشک نمایید.

مخلوط جوش شیرین و سرکه

یک تور را به محلول ۲ قاشق سرکه و ۲ قاشق جوش شیرین و یک پارچ و نیم آب آغشته نمایید و روی قسمت های زرد فرش و حتی ریشه های فرش بکشید.

استفاده از شامپو فرش

شامپو را مطابق با اندازه های درج شده با آب مخلوط کنید و آن را خوب هم بزنید تا کف کند سپس کف را با اسفنج بردارید و روی قسمت های زرد فرش بمالید و بگذارید فرش به طور کامل خشک شود.

استفاده از پارچه نم دار

یک پارچه تمیز مرطوب را روی قسمت های زرد فرش بکشید.

صابون رختشویی

پس از خیس کردن قسمت زرد شده صابون را روی آب بمالید و آبکشی نمایید سپس توسط حوله خشک محل خیس را خشک نمایید.

همانطور که ذکر شد سه نکته غبارگیری، شوینده مناسب و آب گیری اصولی به شما در عدم زرد شدن فرش پس از شستشو کمک خواهند کرد؛ اما چنانچه زردی فرش شما به قدری زیاد باشد که با این روش های خانگی برطرف نشود سپردن قالی ها به کارخانه قالیشویی بهترین راهکار می باشد.

در کارخانه قالیشویی نوید باران آب گیرهای سانتریفوژ های پر قدرت قرار می گیرند و با چرخش سریع دیگ و قانون گریز از مرکز تمامی آب فرش تخلیه می گردد بنابراین با خیال آسوده شستشوی فرش های با ارزش و حساس خود را به نوید باران بسپارید.

پاسخی بگذارید

خروج