رزرو

تفاوت قالیشویی گبه و خرسک با فرش های معمولی

برای اینکه تفاوت شستشوی گبه با فرش های معمولی را بدانید، باید قبل از آن حتما فرش گبه را بدانید چه نوع فرشی است؟

در قالیشویی نوید باران سفارش گبه زیاد داریم به این خاطر خواستیم مقاله ای منتشر کنیم که تفاوت آن را بدانید و اینکه اعتماد کامل چلب کردن برای سپردن فرش های شما:

اول از همه باید بدانید گبه و خرسک چیست و آیا دستباف هست و یا ماشینی؟

اول  قالی را تعریف کنیم تا از روی ان بتوانیم گبه و خرسک را نیز معنی کنیم. قالی همان فرشی که مساحت ان بیش از شش متر بوده و پرز دار است. اگر مساحت ان کمتر از شش متر باشد به آن قالیچه می گویند.

در حقیقت کوچکترین قالیچه ابعاد یک تا یک و نیم متر مربع دارد.

ارزش قالی به نقش، طرح، جنس مواد به کارر فته، پرزهای ان و نوع بافت ان شامل ریز یا درشت باف بودن ان بستگی دارد.

پرزهای فرش خرسک

فرش خرسک، پشم بیشتری در آن بکار رفته و معمولا تنها یک سمت پرز گره می خورد و طرف دیگر آن آزاد است به همین خاطر پرز های قالی به مرور زمان و با پا خوردن زیاد از بین رفته و فرش نخ نما می گردد. همچنین از آنجایی که پرز های زیادی در این مدل فرش به کار رفته است، بافندگان فرش قادر به طراحی نقش های ظریف و مینیاتوری در خرسک نیستند.

اقوام بختیاری، مشهد و اراک در زمینه بافت خرسک تبحر بسیاری دارد. از آنجایی که در خرسک پشم های ضخیم به کار رفته است در نتیجه قدرت جذب بالایی دارند در حالی که سنگین و غیر هنری هستند و طول عمر بالایی ندارند.

فرش گبه نیز همان قالیچه خرسک می باشد با این تفاوت که پرزهای بلندتر و اندازه های کوچک تر دارد. فرش گبه در واقع سرمایه اصلی مردم عشایر و جنوب کشور می باشد. گبه ها ارزش هنری بالایی دارند و در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند.

نقش هر گبه ساخته ذهن سنتی بافنده خود می باشد چرا که در بافت این مدل قالی هیچ گونه نقشی وجود ندارد به همین خاطر مجال است دو گبه با مشخصات کاملا یکسان بیابیم همین امر باعث گران بها و با ارزش شدن این کالای نفیس شده است. پس باید دقت کنیم به چه قالیشویی میسپاریم.

بافت گبه اغلبا به ویسه پشم خود رنگ مخلوط با موی بز صورت می گیرد. به طور کلی طرح ها گبه به اشکال شیر، حوض گبه، گل گبه، ایلاتی، راه راه، خانه در هم، خشتی و… می باشد که از میان آن ها خشتی بسیار معمول و رایج است.

از شامپو فرش برای شستشوی قالی گبه دستباف در منزل استفاده کنیم؟

حال سئوالی که برایمان پیش می اید این است که قالیشویی گبه منزل خود را چگونه بشوریم؟

از انجایی که گبه نوعی قالیچه دستباف است بنابراین شستشوی ان ملاحظات و ضوابطی را می طلبد.

نکته اساسی به هنگام شستشوی گبه ها تثبیت رنگ و رنگ ندادن گبه ها هنگام شستشو است.

چرا که رنگ های طبیعی به کار رفته در گبه ممکن است به هنگام ریختن اب بر روی ان در هم قاطی شوند و رنگ گبه از بین برود و به اصطلاح  قاطی شدن رنگ فرش صورت بگیرد. هرگز گبه خود را با پودر های رختشویی نشورید زیرا که این پودرها باعث خشک شدن الیاف و بافت گبه می شوند و در نتیجه گبه شما پس از شستشو مانند چوب، خشک می شود.

بنابراین پیشنهاد می گردد از شامپوی فرش استفاده شود تا علاوه بر نرمی گبه شاهد تمیزی و درخشانی بیشتر آن باشیم. اما در حالت کلی قالیشویی گبه تفاوت زیاد چندانی با فرش های دستباف ندارد علاوه بر اینکه ابعاد کوچک ان سبب شستشوی راحتتر وسریعتر ان می گردد.

نکات قالیشویی گبه یا فرش خرسک

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد گبه ها نوعی خرسک هستند و به احتمال زیاد بسیاری از شما در منزل های خود فرش خرسک دارید. از انجایی که خرسک ها دارای پرزهای بلند هستند و در مقایسه با فرش سبک تر می باشند در نتیجه شستشوی انها در مقایسه با فرش های معمولی اسانتر و راحتتر می باشد.

اگر امکان قالیشویی خرسک را در محل زندگی خود دارید می توانید با رعایت اصول و نکاتی ساده که برای هر فرش بکار می رود به شستن فرش خرسک خود بپردازید. مانند فرش گبه بهتر است از شامپو فرش جهت شستشوی خرسک استفاده نمایید.

نکته مهم: در خصوص فرش های خرسک خشک شدن کامل انهاست زیرا که پرزهای بلند ان نیاز به زمان بیشتری جهت خشک شدن دارند. به هر جهت اگر امکان یا حتی حوصله شستشوی گبه یا خرسک خود را در منزل ندارید می توانید انها را با خیال راحت به قالیشویی افرا بسپارید تا با بالاترین کیفیت شسته شوند و در سریعترین زمان ممکن به شما تحویل داده شوند.

پاسخی بگذارید

خروج