رزرو

آیا شستشوی تابلو فرش های خود را به قالیشویی بدهیم؟

تابلو فرش ها، فرش هایی در اندازه های کوچک می باشند که مانند تابلو، قاب شده و بر روی دیوار نصب می گردند. همان طور که از نام این کالای با ارزش و هنری پیداست کاملا جنبه تزیینی دارند و همچون تابئو بر روی دیوار نصب می شوند و جلوه زیبایی به محیط می دهند.

تابلو فرش ها به دو نوع دستباف و ماشینی دستبه بندی می شوند.

هر چند که تابلو فرش ها اصیل همگی دستباف هستند و نمونه ای از هنر فاخر ایرانی محصوب می شوند. تابلو فرش های دستباف کالاهایی لوکس و تحملاتی هستند که از ارزش معنوی و مادی بالایی برخورداند. علی رغم اینکه تابلو فرش ها به دیوار آویزان می شوند و در معرض پاخوردگی و لک شدن نیستند اما به مرور زمان خاک خورده می شوند و با حتی چربی بر روی آن ها می نشیند. اینجاست که مشکل شستشوی تابلو فرش به وجود می آید.

خطر پارگی، آسیب و قاطی شدن رنگ همواره در شستشوی فرش دستباف وجود دارد.

لذا پیشنهاد می گردد جهت اطمینان خاطر و حفظ ارزش مادی تابلو فرش، آن ها را برای شستشو به قالیشویی های مجاز بسپارید.

شستشوی تابلو فرش ها با ضمانت

در پشت تابلو فرش های اصیل، شناسنامه تابلو فرش وجود دارد که اطلاعات تابلو فرش در آن نوشته شده است. در قالیشویی های مجاز، کارشناسان با نگاه کردن به پشت تابلو فرش دستباف مانند شستشوی فرش ابریشمی، نوع گره های آن از نظر درشت و یا ریز بودن و از میزان دقیق بودن شانه هایی که توسط بافنده زده شده است، اطلاع پیدا می کنند.

تابلو فرش هایی که توسط استاد خاصی بافته شده باشند و یا از برند معروفی هستند. حتما بایستی برای شستن و توسط قالیشویی ها با ضمانت شستشو، صورت گیرند. همچنین تابلو فرش های از جنس ابریشم که نیاز به دقت و مهارت بالا در هنگام شستشو دارند اکیدا توصیه می گردد از قالیشویی ها مجاز جهت شستشو استفاده نمایید.

در چه صورت تابلو فرش ها دستباف را در خانه بشوریم؟

در جالت کلی می توان گفت تابلو فرش ها معمولا نیاز به شستشوی مداوم و زیاد ندارند. همانطور که در بالا اشاره شده به خاطر حساسیت و آسیب پذیری بیشتر فرش دستباف، بهتر است تابلو فرش ها دستباف را به قالیشویی های محاز بسپارید.

اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلو فرش ماشینی شما کثیف شده است و مایلید خودتان شستشو را انجام دهید به صورت ذیل عمل نمایید:

ابتدا تابلو فرش را از قاب جدا کرده سپس روی آن با جاروبرقی با دهانه تمیز جارو بکشید تا ذرات گرد و غبار از آن خارج شود.

اگر اطمینان از رنگ دادن فرش دارید می تواند مقداری شامپو فرش در آب سرد حل نموده و با یک تکه اسفنج بزرگ که با این محلول آغشته شده است.

به صورت یکنواخت روی سطح تابو فرش با سرعت بسابید برای خشک نمودن هم تابلو فرش را در محیط نسبتا گرم و دور از نور خورشید پهن کنید تا رطوبت آن تبخیر شود و تابلو فرش تعبیر رنگ ندهد، هرگز تابلو فرش را نباید روی طناب پهن کرد چون باعث از ریخت افتادن و چروک شدگی فرش در آن می گردد.

پهن کردن تابلو فرش زیر آفتاب مناسب نمی باشد پیشنهاد می گردد آن را از پشت و رو زیر آقتاب پهن نمایید.

قیمت شستشو تابلو فرش

هزینه شستشوی تابلو فرش، قالی، شستشوی موکت و… برحسب متراژ ان برآورد می گردد.

اتحادیه قالیشویان هر شش ماه قیمت رسمی و مصوبی را جهت شستشو به قالیشویی های مجاز اعلام می نماید.

قالیوشیی های مجاز موظف به رعایت این مصوبه می باشند در مورد فرش های نفیس و تابلو فرش ها زمانی که حرف از شستشوی یک کالای لوکس به عمل می آید.

هیچ چیز به مصوبه با دستور العمل بستگی نخواهد داشت. هزینه شستشوی تابلو فرش معمولا توسط کارشناسان اعلام شده و در صورت توافق مشتری، مراحل شستشو انجام می پذیرد.

پاسخی بگذارید

خروج