رزرو

آیا قالیشویی لکه چای مانده روی فرش را از بین می برد؟

یکی از لکه هایی که همواره احتمال به وحود آمدن بر روی فرش را دارد، لکه چای می باشد. لکه چای به خاطر رنگی که بر روی فرش به جا می گذارد یکی از بدترین نوع لکه ها می باشد که تسریع در پاک کردن ان کمک بسیاری در از بین بردن آن دارد در غیر این صورت به مرور زمان بر روی فرش کمرنگ و تثبیت می گردد. بهترین راه تلاش برای پاک کردن آن به محض ایجاد لکه می باشد. چنانچه از زمان بروز لکه زمان بسیاری گذشته باشد انتظار پاک شدن آن را به طور کلی نباید داشته باشید.

همچنین می توانید برای پاک کردن لکه چای از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نمایید.

در قالیشویی ها معمولا از روش استخر آب داغ با خشک شویی استفده می نمایند. ابتدا لکه را با شوینده مرتبط تمیز و سپس با استفاده از دستگاه قالیشویی، آن را می شورند. با این روش نه تنها لکه فرش تمیز شده بلکه فرش بوی خوب خواهد داشت. در قالیشویی ها از ریختن حلال بر روی لکه خودداری می کنند زیرا این عمل سبب پخش شدن بیشتر آن می شود.

پاک کردن لکه چای به روش خانگی

روش های خانگی بسیاری برای پاک کردن لکه چای وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می نماییم.

  • در مرحله اول: ایجاد لکه ابتدا چای باقی مانده بر روی فرش را با دستمال خشک نمایید. می توانید لکه را با شامپو فرش پاک نمایید. یا یک محلول رقیق سرکه سفید و آب به نسبت یک به چهار تهیه نمایید و با یک اسفنج روی لکه به مدت ده دقیقه قرار دهید و سپس جای آن را شستشو دهید تا بوی سرکه از بین برود.
  • مرحله دوم: بدین صورت نمک را بر روی لکه بریزید سپس بر روی نمک آب گازدار یا لیمو بریزید بعد از گذشت یک یا دو دقیقه

برای از بین بردن لکه چای باقی مانده روی فرش روش های سنتی وجود دارد که در منزل می توان انجام داد:

ماننده استفاده از ماده لکه پاک کن یا استفاده از جوش شیرین و یا نمک که هر کدام از این راه های پیشنهادی نیازمند دقت زیادی است. ولی چنانچه لکه سرسخت باشد پاک کردن آن را حتما به یک شرکت قالیشویی حرفه ای بسپارید.

در قالیشویی برای این نوع لکه بافت های قالی را به صورت عمقی تمیز می کنند. فرش پس از بررسی و تشخیص کارشناسان مبنی بر نوع لکه غبارگیری و خاک گیری می شود، لکه برداری در قالیشویی توسط سولفیت با غلظت پایین انجام می شود.

هنگامی که چای بر روی فرش ریخته می شود باعث ایجاد قاطی شدن رنگ فرش می شود. اما شرکت های معتبر قالیشویی با استفاده از روش قلم زنی تمامی آثار لکه و تداخل رنگ را از بین می برند. در قالیشویی ها از ریختن حلال بر روی لکه خودداری می کنند زیرا این عمل سبب پخش شدن بیشتر آن می شود.

نحوه پاک کردن لکه چای از قالی های دستباف در قالیشویی

نگهداری از فرش دستباف مسلما به مراقبت دقیق تری نسبت به فرش ماشینی دارد. به خصوص در هنگام ایجاد لکه بر روی آن حتما می بایست با وسواس و دانش بیشتری دست به کار شویم. یکی از خطراتی که همواره در هنگام بروز لکه، فرش دستباف را تهدید می نماید خطر رنگ دهی و قاطی شدن رنگ در آن می باشد.

چنانچه در هنگام بروز لکه چای در فرش دستباف رنگ آن پخش و قاطی شد می بایست حتما از خدمات قالیشویی ها در این زمینه استفاده نمایید چرا که قالیشویی ها به وسیله روش قلم زنی این آسیب را از بین می برند. اگر لکه چای ایجاد شده بر روی فرش دست بافتان تازه باشد می توانید مقدار محلول ماءالشعیر بر روی آن بریزید و سپس آن را پاک نمایید.

روش دیگر استفاده از محلول شامپو فرش و آب سرد می باشد که البته می بایست این محلول را ابتدا در گوشه فرش خود تست کنید تا مطمئن شوید که محلول آسیبی به فرش شما نخواهد زد. روش آب سرد و سرکه سفید که در بالا به آن اشاره شده نیز می تواند روشی موثر جهت پاک کردن لکه چای از روش فرش دست بافتان باشد.

نکات کاربردی در رابطه با لکه چای مانده روی فرش دستباف

هر چقدر که زمان بیشتری بگذرد لکه چای مقاومت بیشتری پیدا می کند. گاهی اوقات اضافه کردن کمی نمک روی لکه چای و بعد پاک کردن ان با دستمال آغشته به آب ولرم می تواند موثر باشد.

اگر فرش دستباف یا ابریشمی باشد در صورت بروز لکه چای استفاده ار روش های ذکر شده دیگر جوابگوی این نوع فرش ها نیست چون امکان پخش شدن سریع رنگ های این قالی ها وجود دارد.

در اینجور مواقع باید فرش نفیس خودتان را به قالیشویی بسپارید تا از عهده پاک کردن آن برآید. قالیشویی برای جلوگیری از ادغام رنگ فرش های دستباف از روش قلم زنی استفاده می کند که تنها قالیشویی ها این این مسئولیت را قبول می کنند که اطلاعات کافی داشته باشند. در غیر این صورت زیر بار هزینه های ناشی از خسارت می روند.

در هر صورت اگر لکه چای مانده ثابت و پر رنگ شده بهتر است. که فرش را با کمترین ریسک آسیب رسانی به کارشناسان قالیشویی بسپارید.

یکی از عمده ترین دلایل آلودگی فرش ها ریختن چای است. اگر لکه تازه باشد با ریختن مقداری ماءالشعیر در منزل بر روی سطح لکه می توان اثر چای را از بین برد.

در صورت استفاده از شامپو فرش و آب سرد باید از شوینده های استفاده کرد که قدرت پاک کنندگی کمی داشته باشند ابتدا گوشه کوچکی از فرش را تست کنید از دیگر عملیات لکه گیری در منزل روش ترکیب آب سرد و سرکه سفید هم در صورتی که مقدار آب سه برابر سرکه باشد می تواند نتیجه خوبی دهد و در آخر فرش های دستبافت خود را هنگامی خود را هنگامی که هنوز خیس هستند آویزان نکنید زیرا سبب ریزیش رنگ ها می شود.

در حالت کلی مراقب باشید که چای روی فرش های شما به خصوص دستباف نریزد و اگر ریخت به کمک مراحل بالا برطرف کنید. لکه های چای اگر عمیق باشد با هر بار شستشو کمرنگ تر و کمرنگ تر شده تا کاملا از بین برود.

پاسخی بگذارید

خروج