رزرو

قاطی شدن رنگ فرش های دستباف در اثر شستشو

اصولا شستشوی فرش دستباف کاری حرفه ای است و نیاز به تجربه دارد. گاهی ریختن آب یا مایعات روی فرش دستباف، باعث مخلوط شدن رنگ نخ فرش شده و طسرح و فرش را خراب کند.

قالیشویی هایی مجاز برای جلوگیری از قاطی شدن رنگ فرش دستباف از مواد شیمیایی استفاده نمی کنند و اغلب از مواد طبیعی از جمله اب سرد و کمی مایع پاک کننده و پودر قالیشویی معمولی استفاده می نمایند.

یکی از ترفندهای قالیشویی برای قاطی نشدن رنگ فرش دستباف استفاده از روش تخصصی قلم زنی است.

این روش که نام دیگر آن رنگ برداری فرش است نیاز به دقت و زمان دارد. اگر تمیزی و ماندگاری فرش دستباف تان مهم است، پیشنهاد می شود، فرش های دستباف خود را جهت شستشو به کارخانه قالیشویی نوید باران بسپارید.

علت قاطی شدن رنگ فرش های دستباف پس از شستشو

فرش دستباف به خاطر الیاف و نوع بافت خاص آن نیاز به نگهداری اصولی دارد. این فرش ها اصولا هر سه تا پنج سال نیاز به شستشو دارند که البته بستگی به میزان استفاده و در معرض رفت و آمد بودن آن دارد. این نکته را نباید از یاد برد که وجود کثیفی در فرش دستباف باعث آسیب به بافت آن می شود. فرش های دستباف چنانچه به علت نداشتن آگاهی، درست شستشو نشوند، دچار رنگ دهی یا به اصطلاع قاطی شدن رنگ فرش می شوند. هم چنین استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی نامرغوب و نامناسب با جنس فرش، سبب رنگ دادن و قاطی شدن رنگ فرش می گردد.

شستشو با آب بسیار گرم نیز بر این مشکل دامن می زند. بنابراین توصیه می گردد جهت شستشوی فرش های دستباف ان ها را به قالیشویی ها مجاز بسپارید.

روش قلم زنی برای حل این مشکل

فرش دستباف، کالایی گران بها و نفیس می باشد، ترمیم و نگهداری آن امری با اهمیت می باشد. در نتیجه مرمت فرش دستباف کاری ارزشمند و حائز اهمیت می باشد.

فرش دستباف غالبا به دلایلی مانند سهل انگاری و عدم دقت در شستشو، دچر لکه های رنگی و… می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از روش های برطرف کننده قاطی شدن رنگ فرش دستباف، روش قلم زنی است.

تجهیزات قالیشویی مورد استفاده در این روش قلم موهایی با ضخامت و شماره های گوناگون.

رنگ های جوهری، گواش، مداد شمعی، سنگ پا، سنباده، اتو و دستمال تمیز کننده می باشد.

کارشناسان و اساتید و رفوگران در مرحله اول دلیل رنگ دهندگی را تشخیص و سپس به رفع آسیب می پردازند.

این مرحله که همان مرحله رنگ گذاری است نیاز به دقت و استفاده از مواد مناسب دارد. به کار نبردن مواد مناسب سبب رنگ دادگی به سایر نقاط فرش و در نتیجه آسیب بیشتر فرش می شود. پس از رنگ گذاری توسط بخور داغ، رنگ را بر روی فرش تثبیت می نمایند.

پاسخی بگذارید

خروج