رزرو

انواع کاور ریشه فرش در قالیشویی

یکی از قسمت های مهم اساسی در هر فرش ریشه فرش ها می باشد. ریشه های فرش از آنجایی که ظریف هستند در برابر پاخوردگی و گرد و خاک حساس و آسیب پذیر می باشند. نور اقتاب، گرد و خاک، رطبوت و پاخوردگی باعث نازک شدن ریشه فرش و در نهایت پوسیدگی و پارگی ریشه فرش می گردد.

اصولا شستشوی ریشه فرش ها در قالیشویی ها با احتیاط و توسط مواد شوینده ضعیف تر صورت می گیرد.

منظور از مواد شوینده ضعیف، موادی است که از نظر قدرت شستشو، قدرت بالایی دارند ولی نرم کننده بالایی دارد که از آسیب به ریشه های فرش جلوگیری می کند، در اعلاشویی فرش ها در کارخانه قالیشویی از این مواد ها استفاده می کنند.

در کنار شستشوی اصولی ریشه ها می توان به وسیله کاور ریشه کردن، از ریشه فرش ها در برابر آلودگی ها و پوسیدگی محافظت نماییم.

یکی از خدمات ارائه شده توسط قالیشویی ها برای حفاظت و ترمیم ریشه فرش صورت می گیرد، کاور ریشه نمودن فرش ها می باشد.

کاور ریشه فرش ها در کارخانه های قالیشویی معمولا به سه نوع زیر میباشد:

  • پلاستیکی
  • توری
  • پارچه ای

چنانچه ریشه فرش آسیب دیده باشد، قبل از کاور زنی، ریشه جدید به فرش زده می شود و سپس ان را کاور می کشند.

کاور ریشه پلاستیکی و توری

در کاور ریشه پلاستیکی و توری، کاور ریشه شیشه ای نیز می گویند چرا که ریشه در آن دیده می شود و هوا در آن جریان دارد که به این دلیل بیشتر برای فرش های دستباف از کاور ریشه توری استفاده می کنند.

کاور ریشه پارچه ای

یک نوار چسبی دارد این چسب آنقدر محکم نیست که به فرش اسیب بزند و نه آنچنان ضعیف است که به راحتی از فرش جدا گردد. کاور ریشه پارچه ای معمولا نیز رایج نیست.

خرید کاور ریشه فرش

برای خرید انواع کاور ریشه، ریشه های توری و پلاستیکی و پارچه ای می توانید به قالیشویی نوید باران تماس بگیرید و قیمت را بپرسید و متری خریداری کنید ولی ممکن است برای نصب آن ها بر روی کاور ریشه به مشکل بخورید که از این رو توصیه می شود که از کارکنان بخواهید که در کارخانه برای شما نصب کنند و حتما از طریق این مقاله و فرم های درخواست مشاوره قالیشویی از انواع ریشه فرش اطلاع داشته باشید تا بدانید از چه نوع کاور ریشه ای برای چه نوع فرشی استفاده کنید.

چه زمانی ریشه های فرش نیاز به کاور ریشه دارند ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شده، ریشه فرش بیشتر در معرض آسیب دیدگی، پوسیدگی و زردی می باشد. اما اینکه چه زمانی ریشه فرش نیاز به کاور و ترمیم دارد بسته به نوع آسیب وارده به ریشه فرش می باشد.

این نکته را بدانید که ریشه های فرش با خدمات شیرازه دوزی فرق می کند، چون بعضی فکر می کنند شیرازه های فرش همان ریشه فرش است در حالی که منظور از شیرازه، لبه های فرش می باشد. برخی ریشه های فرش بر اثر پاخوردگی و گرفتن گرد و خاک بسیار به حالت پوسیده و تکه تکه در می آیند تنها راه حل پیشنهادی برای این مشکل ترمیم و کاور ریشه نمودن فرش است. کاور ریشه نمودن فرش ها به ویژه برای فرش های دستباف بسیار اهمیت دارد چرا که با این روش می توانیم از فرش نفیسمان محافظت نماییم.

چنانچه مکانی زندگی می کنید که میزان رطوبت بسیار بالاست برای مثال شهرهای شمالی کشور، ممکن است ریشه های فرش دچار زردی ریشه فرش گردند، در این حالت نیز می توان با کاور ریشه کردن فرش از زردی فرش جلوگیری نمایید. به طور کلی کاور ریشه نمودن فرش تا ماندگاری و عمر بالای فرش و تمیزی بیشتر فرش بسیار روش موثر و کارآمدی است.

پاسخی بگذارید

خروج