رزرو

شستشوی فرش ابریشمی طبیعی دستباف

در میان فرش ها دستباف، فرش ابریشم از گران بها ترین و نفیس ترین فرش ها دستباف می باشد.

نگهداری از فرش دستباف در ابریشمی سخت تر و نیازمند داشتن اطلاعات لازم در این زمینه می باشد. یک فرش ابریشم قابلیت آن را دارد تا کیفیت و جلوه و شکوه اولیه خود را تا قرن ها حفظ کند اما فقط در صورتی که به شیوه صحیح نگهداری و محافظت گردد.

قالیشویی های مجاز با رعایت اصولی مرتبط، سعی در جهت افزایش عمر و زیبایی فرش ابریشمی دارند.

بنابراین پیشنهاد می گردد برای شستشوی قالی های ابریشمی و شستشوی تابلو فرش های دستباف از خدمات قالیشویی های مجاز استفاده نمایید. اگر فرش ابریشمی شامل آسیبی مانند سوختگی، پارگی، لکه و… می بایست هر چه سریع تر برای رفع آسیب دیدگی به یک کارشناس با تجربه مراجعه کنید.

چرا که ممکن است این آسیب به مرور زمان بدتر شود. هر قسمتی از فرش که ساییده شده باشد یا آسیب دیده باشد و حتی سوراخ هایی موجود در فرش نیز قابل ترمیم هستند و پس از ترمیم فرش، فرش به زیبایی و کیف و اولیه خود باز می گردد.

بررسی خطرات احتمالی در شستشوی فرش ابریشمی

یکی از مهم ترین نکات در خصوص فرش دستباف ابریشمی، اطمینان از ابریشمی بودن است چرا که فرش ها ابریشمف حقیقتا از جنس ابریشم نیستند.

جهت اطلاع از این امر کافی است با کف دست خود بر روی فرش دست بکشید ابریشم واقعی احساس گرمی را در شما ایجاد می نماید در حالی که دیگر الیاف سرد باقی می مانند. مهم ترین خطری که در شستشوی فرش ابریشمی وجود دارد، خطر قاطی شدن رنگ فرش در ان ها می باشد.

آب مهم ترین و بهترین ماده برای تمیز کردن فرش و لکه برداری جزیی فرش دارد. در کل می توان اینطور بیان نمود که آب بهترین دوست و بدترین دشمن فرش است. حتی فرش هایی که ثبات رنگی بالای دارند در صورت مرطوب ماندن، ممکن است رنگ پس بدهند و در صورت تداوم پوسیده شوند. میزان درجه حرارت مناسب آب نیز خطر رنگ دهی قالی های ابریشمی را کاهش می دهد.

خطر دیگری که فرش ها ابریشمی در هنگام شستشو تهدید می نماید، در مرحله خشک نمودن قالی است. جهت خشک شدن فرش، نباید ان را به مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب قرار داد، برای این منظور می بایست فرش را به طور مرتب بچرخانید تا دو طرف ان به طور مساوی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

قالیشویی نوید باران آماده خدمت گزاری در زمینه شستشوی قالی ها ابریشمی می باشد.

مواد شوینده مناسب برای شستشوی فرش دستباف ابریشمی

ابریشم از فیبر پروتئینی طبیعی از زمانی که لاروهای کرم ابریشم شکل گرفتند و پوسیدند، تشکیل می شود که قسمت عمده آن را فیبر تشکیل می دهد. اما زمانیکه مرطوب می شوند تا بیست درصد قدرت خود را از دست می دهند.

تمیز کردن با آب گرم و بخار و مواد پاک کننده ساینده می تواند باعث آسیب رساندن به الیاف ابریشم در فرش شود. شستشوی غیر اصولی و استفاده از مواد شوینده اسیدی یا قلیایی باعث اسیب جدی به فرش خواهد شد.

بیشتر الیاف ابریشم در برابر سختی مواد شیمیایی مقاومت بالایی ندارند و سبب محو شدن رنگ فرش و در اخر رنگ دهی و سوراخ شدن فرش می گردد.

هر قسمت فرش ابریشم می باست با پودر مخصوص که برای الیاف ابریشم طراحی شده است، شستشو داده شود.

بیشترین موادی که در قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرند. جزء بهترین پاک کننده های فرش می باشند و برای رفع لکه ها و گردوغبار عمیقی که در فرش به وجود آمده، استفاده می شوند.

هزینه قالیشویی فرش ابریشمی

از انجایی که قالی های ابریشمی همه دستباف هستند. تعرفه شستشوی این قالی ها در دسته هزینه فرش های دستباف قرار می گیرد.

همانطور که قبلا هم اشاره شد. هزینه شستشوی قالی ها در هر سال یا هر شش ماه یک بار توسط اتحادیه قالیشویان اعلام می شود. ولی در خصوص فرش ها شستشوی فرش دستباف معمولا با اعلام نظر کارشناس با توجه درجه کثیفی و آسیب دیدگی فرش و توافق مشتری صورت می گیرد بدیهی است نرخشستشوی فرش ابریشمی، به علت حساسیت بالای ان ها و استفاده از مواد شوینده بسیار با کیفیت تفاوت قابلی با سایر قالی ها دارد.

پاسخی بگذارید

خروج