رزرو

نکات نگهداری فرش چیست؟

فرش‌ها معمولا بیشترین تاثیر را در دکوراسیون خانه دارند و توجه زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند. نگهداری فرش نیز از همین رو اهمیت زیادی پیدا می‌کند که معمولا نقطه کانونی هر اتاقی را تشکیل می‌دهند. نیازی به گفتن نیست که فرش‌ها معمولا قیمت بالایی دارند و تعویض آن‌ها به این سادگی ممکن نیست. بنابراین بهتر است که شستشوی فرش های خود را همواره به یک قالیشویی معتبر واگذار کنید.

نگهداری از فرش باید به عنوان فرایندی دائمی در نظر گرفته شود تا همواره از ظرافت آن‌ها در خانه بهره‌مند باشیم. در این مقاله، چندین روش ساده اما تاثیرگذار را برای نگه داری فرش مورد بحث قرار خواهیم داد که می‌توانید به راحتی از آن‌ها برای تمیز و سالم نگه داشتن فرش‌ها کمک بگیرید.

اصول نگهداری فرش

شرکت‌های خدماتی راه‌های گوناگونی را برای نگهداری فرش پیش روی ما قرار می‌دهند. بیشتر این روش‌ها در مورد نحوه نگهداری فرش ماشینی هستند، اما برای انواع دیگر فرش نیز کاربرد دارند. اگر برخورد مناسبی با فرش‌های خود داشته باشید، برای سال‌های زیادی می‌توانید بر روی آن‌ها حساب باز کنید.

نگهداری فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب خود بیش از انواع دیگر فرش در خانه‌های ایران رواج دارند. این فرش‌ها معمولا برای بیشتر از پنج سال عمر می‌کنند، اما رفته رفته زیبایی و ظرافت خود را از دست می‌دهند. تنها انجام دادن چند کار ساده لازم است تا طول عمر این فرش‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهیم:

پایه مبلمان و میزها را بر روی فرش قرار ندهید

پایه‌های مبل، میز یا صندلی‌ها را از فرش دور نگه دارید. این پایه‌ها در طولانی‌مدت بافت زیرین فرش را از بین می‌برند و ترمیم آن‌ها بسیار مشکل خواهد بود. اگر چاره‌ای ندارید، از یک طلق ضخیم در زیر پایه‌ها استفاده کنید تا با تار و پود فرش تماس مستقیم نداشته باشند. همچنین مبلمان را هر چند روز یک بار کمی تکان دهید تا پایه‌های مبلمان تنها بر روی قسمت‌های مختلف فرش قرار بگیرند.

اجازه ندهید که لکه‌ها در فرش ته‌نشین شوند

یکی از مهم‌ترین کارها در زمان نگهداری فرش این است که لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف را در اسرع وقت از بین ببرید. بیشتر شامپو فرش‌ها برای این کار بسیار مناسب هستند، چرا که لکه‌ها را از بین برده و مواد ته‌نشین شده را نیز به سطح فرش می‌آورند. اما هر کاری هم که انجام می‌دهید‌، برای تمیز کردن فرش خود از فرچه یا برس با پرزهای زبر استفاده نکنید.

فرش‌های خود را دور از نور خورشید نگه دارید

به منظور حفظ رنگ و روشنایی فرش، آن را تا حد امکان از تماس مستقیم با نور خورشید دور کنید. این نکته را در زمان نگهداری فرش در انبار نیز مد نظر قرار دهید، چرا که آسیب‌های واردشده در گذر زمان باعث کاهش قیمت فرش خواهند شد.

فرش خود را مرتبا جاروبرقی بکشید

سعی کنید فرش‌های خود را حداقل دو بار در هفته جاروبرقی بکشید تا از تجمع هرگونه گرد و غبار در پرزهای آن جلوگیری کنید. این کار باید همواره در جهت خواب فرش صورت گیرد. همچنین درجه مکش فرش را تا حد امکان بر روی حالت پایین قرار دهید، چرا که مکندگی بعضی از جاروبرقی‌ها بسیار بالا بوده و فشار زیادی به پرزهای فرش وارد می‌کنند.

فرش‌ها را گاهی اوقات آویزان یا برعکس کنید

یکی از روش‌های جالب توجه نگهداری فرش که اغلب نادیده گرفته می‌شود، آویزان یا برعکس کردن فرش است. این کار باعث می‌شود که بافت فرش به حالت طبیعی خود بازگردد و پرزها نیز جهت مناسبی به خود بگیرند. بسیاری از تولیدکنندگان برای نگهداری فرش ماشینی در انبار این کار را انجام می‌دهند.

فرش‌ها را به صورت مرتب بشویید

حتی با انجام دادن تمامی آموزش‌های بالا نیز باز هم باید فرش‌های خود را در فواصل منظم بشویید. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که این کار را در حیاط یا پشت بام خانه خود انجام دهند. شایان ذکر است که بیشتر شوینده‌ های فرش حاوی مواد شیمیایی هستند و به همین دلیل در هنگام خریداری آن‌ها به سازگاری شامپوی مورد استفاده با فرش خود دقت کنید.

استفاده از خدمات قالیشویی می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی باشد، اما برای این کار به دنبال یافتن بهترین گزینه ممکن باشید. قالیشویی بانو به عنوان یکی از ارزان‌ترین و بهترین قالیشویی های تهران شناخته می‌شود که از دستگاه‌های روز دنیا برای شستشو و حفظ سلامتی فرش‌های شما بهره می‌برد.

نگهداری فرش ابریشم

فرش‌های ابریشمی از ظرافت بالایی برخوردار بوده و باید ملاحظه بیشتری در مورد آن‌ها داشته باشید. این فرش‌ها را هر چند هفته یک بار جارو بکشید، اما تنها از اتصال مکش استفاده کنید و این کار را بدون برس چرخان انجام دهید. برخی دیگر از موارد مربوط به طرز نگهداری فرش ابریشم بدین صورت هستند:

  • از جارو کشیدن ریشه فرش جدا خودداری کنید. به جای آن بهتر است که از جارو دستی استفاده کنید.
  • هرگز نباید از وسایل تولیدکننده گرما مانند سشوار و اتو روی فرش ابریشم استفاده کرد. آب داغ نیز می‌تواند آسیب زیادی به فرش وارد سازد.
  • هیچگاه از مواد پاک‌کننده شیمیایی برای شستشوی فرش دستباف استفاده نکنید و آن‌ها را همیشه به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

نگهداری فرش دستباف

علاوه بر نکاتی که برای فرش ابریشمی گفته شد، این موارد را نیز در مورد نگهداری فرش دستباف خود به خاطر داشته باشید:

  • این فرش‌ها را در جاهای کم رفت و آمد خانه قرار دهید.
  • در صورت ریختن هرگونه غذا یا مواد دیگر بلافاصله به فکر تمیز کردن آن‌ها باشید. مخلوط جوش شیرین و آب می‌تواند برای این کار بسیار کارامد باشد.
  • فرش‌های دستباف را هر سه ماه یک بار ۱۸۰ درجه بچرخانید تا یکنواختی بافت آن حفظ شود.
  • آن‌ها را هیچگاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • برای نگهداری فرش دستباف در انبار، باید پیش از هر چیز آن‌ها را با استفاده از پارچه ضد کپک بسته‌بندی کنید. استفاده از بسته‌بندی پلاستیکی در طولانی مدت به رشد قارچ و کپک در بافت فرش منتهی خواهد شد.

نگهداری فرش لوله شده

نگهداری فرش لوله شده با استفاده از چند کار ساده به راحتی قابل انجام است که عبارت‌اند از:

  • فرش‌ها را دور از رطوبت نگه‌داری کنید.
  • از کاورهای مخصوص نگهداری فرش برای بسته‌بندی آن‌ها استفاده کنید.
  • فرش‌ها را همیشه به صورت افقی بر روی پایه‌های مخصوص قرار دهید و هر ماه یک بار آن‌ها را باز کنید تا بتوانند نفس بکشند.
  • هیچ وسیله سنگینی را روی فرش‌ها قرار ندهید.

پاسخی بگذارید

خروج