رزرو

انواع روش شستشوی فرش در قالیشویی

شاید بار ها این سوال را از خودتان پرسیده باشید که اصلاً در یک کارگاه قالیشویی چه می گذرد؟ بد نیست بدانید که امروزه به دلیل پیشرفت صنعت و تولید انواع ماشین قالیشویی، از روش های مختلفی برای شستن انواع فرش و قالی استفاده می شود. فرش های ماشینی، فرش های دستباف و یا انواع موکت ها هر یک با توجه به اینکه چقدر کثیف هستند و با توجه به جنس شان به روش های مختلف و با مواد پاک کننده ی مختلفی که متخصصین حاذق در قالیشویی تشخیص بدهند شسته می شوند. به طور کلی روش های قالیشویی بر اساس میزان مکانیزه بودن شان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • روش سنتی قالیشویی (توسط متخصصین قالیشویی با استفاده از تجهیزات دستی)
  • روش نیمه اتوماتیک (توسط متخصصین قالیشویی با استفاده از تجهیزات اتومایتک)
  • روش اتوماتیک (توسط انواع دستگاه قالیشویی اتوماتیک با نظارت متخصصین قالیشویی)

با توجه به میزان مدرن بود تجهیزات یک شرکت قالیشویی ممکن است از هر یک از روش ها برای شستن قالی استفاده شود. در ادامه به انواع این روش ها می پردازیم.

روش سنتی

همان طور که از نام این روش پیداست این روش یکی از قدیمی ترین روش های شستشوی فرش ها، همان روشی است که مادربزرگ ها و پدربزرگ های ما برای شستن فرش ها از آن استفاده می کردند. این روش شامل مراحل غبار روبی، پهن کردن فرش روی زمین و پاشیدن مواد شوینده و شستشوی آن می شود.

قالیشویان در قالیشویی نیز درست مانند مادربزرگ های ما همین مراحل را طی می کنند تا قالی های شما را بشویند. امروز بسیاری از قالیشویی های قدیمی و سنتی همچنان از این روش بر شستن قالی های شما استفاده می کنند و به ایده آن ها بهترین روش همان روش سنتی است که اجداد و نیاکان ما برای شستن فرش هایشان از آن استفاده می کردند و تنها تفاوت روش سنتی امروز با قدیم این است که دیگر برای خشک کردن فرش ها آن ها را روی دیوار پهن نمی کنند تا خشک شوند بلکه آن ها را در دستگاه های خشک کن می اندازند تا با چرخش در سرعت بالا فرش ها خشک شوند تا آن را در موعد مقرر تحویل مشتری بدهند.

روش نیمه اتوماتیک

همان طور که از نام این روش پیداست در این روش برای شستشوی قالی در قالیشویی ها، نیروی انسانی به همراه ابزار و وسایل خاص اقدام به شستشوی فرش در قالیشویی می نمایند. یعنی یک شخص و یا اپراتور به وسیله ابزار های گوناگونی مانند فرچه و همچنین شلاق زن و یا ابزار آب گیری فرش برای شستشوی فرش استفاده می کنند. این روش تلفیقی از روش سنتی و روش تمام اتوماتیک می باشد که در آن هم نیروی انسانی دخیل می باشد و هم از ابزار برای شستشوی فرش ها استفاده می شود. همچنین در این روش نیز فرش ها روی زمین پهن می شوند تا شسته شوند.

روش تمام اتوماتیک

حدس اینکه در این روش فرش چگونه شسته می شوند به نظر کار سختی نمی آید. در این روش فرش ها از مرحله ۰ تا ۱۰۰ توسط دستگاه های تمام اتوماتیک شسته می شوند. این دستگاه ها در تنوع و انواع بسیار بالایی در بازار موجود هستند که به صورت صفحه ای و دیسکی عمل شستشوی فرش ها را در قالیشویی انجام می دهند. جالب است بدانید که در این روش نیروی انسانی تنها در قسمت جابجایی فرش ها فعالیت می کند و در داخل قالیشویی عمل شستن قالی ها تماماً توسط این دستگاه ها انجام می شود.

این دستگاه ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته ای که در آن ها وجود دارد عمل شستشوی فرش ها، شلاق زنی، فرچه کشی و آب گیری آن ها را با مواد شوینده مناسبی که در درون دستگاه قرار می گیرد اقدام به شستشوی فرش ها می کنند. در نهایت قالیشویان فرش ها را در خشک کن ها قرار می دهند تا آب آن ها گرفته شود و آماده تحویل به مشتری شوند. میزان به روز بودن این دستگاه ها نیز متفاوت می باشد. برای مثال هر سال که می گذرد تولید کنندگان این دستگاه ها تجهیزات و قابلیت های جدیدی را به آن ها اضافه می کنند تا قالیشویی ها و مشتریان از خدمات بهتری بهره مند شوند.

جمع بندی

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که استفاده از کدام روش می تواند برای شستن قالی های شما مناسب باشد؟ در این زمینه شما باید توجه نمایید که جنس فرش شما چیست. جنس فرش یکی از عوامل تعیین کننده و روشی مناسب برای شستشوی فرش ها است. اگر فرش شما فرشی بسیار حساس است، بهتر است که برای شستن آن ها در قالیشویی از روش تمام اتوماتیک استفاده نمایید زیرا در این روش با استفاده از تنظیم دستگاه ها به فرش های شما آسیب کمتری وارد می شود. همچنین توجه نمایید استفاده از روش تمام اتوماتیک قیمت بیشتری نسبت به روش نیمه اتوماتیک و سنتی دارد. اگر شما می خواهید که فرش های دستباف خود را بشویید توجه نمایید که در مورد فرش های دستباف همه چیز متفاوت می باشد. شما باید توجه نمایید که فرش های دستباف بسیار حساس هستند و برای شستن آن ها باید از استاد کار های بسیار ماهری استفاده نمایید و از مواد شوینده مناسب و ملایمی برای شستشوی آن ها استفاده نمایید تا به تار و پود این فرش ها آسیب جدی وارد نشود.
یکی از بهترین قالیشویی های شرق تهران قالیشویی نوید باران می باشد. شما می توانید فرش های خود را با خیال راحت به دست های توانای نوید باران بسپارید تا به بهترین شیوه شسته شود و به شما مشتری عزیز برگردانده شود. تنها کافیست با ما تماس بگیرید یا از طریق سایت نوید باران می توانید به صورت ۲۴ ساعته برای شستشوی فرش های دستباف خود سفارش آنلاین ثبت نمایید.

پاسخی بگذارید

خروج