رزرو

اشتباهات مهم قالیشویی و شستشوی فرش

شستشوی فرش یکی از کارهای اساسی و ضروری هر منزلی می باشد. با نزدیک شدن به ایام نوروز، سنت خانه تکانی و نظافت یکی از دغدغه های هر خانواده ای می باشد.

یکی از وسایل مهمی که در هر خانه می بایست تمیز و پاکیزه گردد، فرش ها و قالی ها می باشند. در گذشته بسیاری از مردم به صورت سنتی در منزل خود با آب و کف به شستشوی فرش های خود می پرداختند اما امروزه به خاطر مشکلات جدید زندگی ماشینی مردم ترجیح می دهند تا فرش های خود را جهت شستشو به قالیشویی ها بسپارند. اما شستشوی فرش به طور کلی، کاری حرفه ای و تخصصی است.

عدم رعایت نکات اساسی در این کار سبب آسیب های جدی و حتی غیر قابل بازگشت به فرش ها می گردد. در ادامه مقاله به اشتباهات مهم رایج در قالیشویی و شستشوی فرش می پردازیم.

وسواس و شستشوی بیش از حد فرش

همانطور که شستشوی به موقع و منظم فرش جهت زیبایی و طول عمر فرش اهمیت دارد، وسواس و شستشوی بیش از اندازه فرش، سبب آسیب و از بین رفتن بافت فرش می گردد. سابیدن و خشکشویی فرش بیش از اندازه فرش سبب پوسیدگی الیاف فرش به مرور زمان می گردد. از آنجایی که یکی از مراحل شستشوی فرش ها، مرحله خشک شدن می باشد و این مرحله با پهن کردن فرش در تابش آفتاب امکان پذیر است، زیاد قرار دادن فرش در معرض آفتاب نیز باعث رنگ پریدگی و کهنگی فرش می گردد.

بنابراین توصیه می شود، از شستن بیش از اندازه و مکرر فرش ها خودداری فرمایید.

مواد شوینده و نامناسب برای فرش های مختلف

یکی از اشتباهات رایج در شستشوی فرش ها استفاده از مواد شوینده نامناسب به ویژه هنگام مرحله لکه برداری است. چنانچه فرش شما دارای لکه خاصی است می بایست از حلال مرتبط با لکه استفاده شود. بیشتر مواقع مشاهده می شود از مواد پاک کننده ای مانند وایتکس جهت لکه برداری استفاده می شود که این عمل ماکلا غلط و سبب خشک و سفت شدن الیاف فرش می شود. چنانچه شوینده مناسب فرش خود را نمی دانید پیشنهاد می شود از نظر کارشناسان در این امر بهره بگیرید.

عدم انتخاب قالیشویی مجاز

همواره پیشنهاد می گردد، فرش های خود را جهت شستشو به قالیشویی های مجاز بفرستید زیا که برخی از قالیشویی هایی غیر مجاز که تحت پوشش اتحادیه قالیشویی نیستند با بهره گیری از آب چاه، آب جوی و مواد شوینده نامناسب یا عدم داشتن تجهیزات قالیشویی مکانیزه و نیروی مجرب سبب آسیب جدی به بافت و الیاف فرش می گردند.

خشک نکردن کامل فرش

آبگیری و خشک کردن یکی از مراحل مهم و اساسی در مراحل قالیشویی است. یکی دیگر از اشتباهات مرسوم در هنگام شستشوی فرش، خشک نشدن کامل فرش می باشد. فرشی که به صورت کامل خشک نشده باشد معمولا بوی بدی از خود ساطع می نماید یا ریشه های آن به رنگ زرد در می آید. بنابراین توصیه می گردد، چنانچه قصد شستشوی فرش در منزل خود را دارید، جهت خشک شدن فرش، آن را به دقت آبگیری و در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

کاور نشدن فرش ها پس از شستشو

یکی از خدمات قالیشویی های مجاز، تحویل فرش ها به صورت کاور شده به گونه ای تمیز و مرتب می باشد. از آنجایی که فرش شسته شده می بایست توسط کارگران حمل و در وانت قرار گیرد و سپس تحویل مشتری گردد، ممکن است در نتیجه جابجایی توسط کارگران و پروسه حمل و نقل دوباره خاکی و کثیق گردد، بنابراین قالیشویی ها فرش ها را پس از شستشو به صورت اول و کاور شده تحویل مشتریان عزیز می دهند.

پاسخی بگذارید

خروج