رزرو

فرش ماشینی نخ پنبه چیست؟

جنس نخ ها موجود در فرش های ماشینی موجود در بازار از دو جنس الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی می باشد. نخ فرش های الیاف مصنوعی از مواد نفتی تولید می شوند، این نخ ها عبارت اند از نخ نایلون، نخ پلی استر، نخ اکریلیک، نخ پلی گروپلین. نخ ها اکریلیک معمولا در قسمت نخ خواب فرش استفاده می شوند و باعث زیبایی، نرمی، دوام و شستشوی راحت تر فرش می گردند.

نخ های الیاف طبیعی همانطور که از نامش پیداست از مواد طبیعی مانند الیاف حیوانی شامل پشم و ابریشم و الیاف گیاهی مانند جوت و پنبه ساخته می شوند. نخ پنبه در حقیقت نخ طبیعی از گیاه پنبه است. فرش ماشینی نخ پنبه استحکام بالایی دارد و در برابر حرارت و نور خورشید بسیار مقاوم می باشد. فرش ماشینی جاذب بالای رطوبت می باشد و از ظرافت و تونع رنگ بسیاری برخوردار است. هر چه الیاف نخ بلندتر قط نخ نازک تر و در نتیجه کیفیت الیاف نخ بهتر خواهد بود.

از کجا بفهمیم فرش ما نخ پنبه است؟

فرش های ماشینی موجود در بازار معمولا یک برچسب یا در واقع شناسنامه دارند که در گوشه یکی از قسمت های فرش قرار گرفته است. در این برچسب اطلاعاتی مانند تراکم طولی و عرضی فرش، تعداد رنگ های به کار رفته در فرش، جنس الیاف موجود در فرش ذکر شده است.

یکیاز راه های تشخیص جنس فرش ماشینی توجه به برچسب فرش و استناد به آن می باشد. یکی دیگر از راه های تشخیص جنس الیاف به کار رفته در فرش ماشینی، لمس قسمت بالای فرش می باشد.

اگر قسمت بالای فرش خشن باشد، قطعا فرش از الیاف مصنوعی مانند نایلون یا اکریلیک ساخته شده است. فرش های نخ پنبه، جنس لطیف و نرمی دارند. الیاف نخ در برابر آتش به سرعت آتش گرفته و دوده تیره تولید می نمایند.

نحوه شستشوی فرش های نخ پنبه

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، فرش های نخ پنبه از استحکام بالایی برخوردارند و در برابر مواد قلیایی از خود مقاومت نشان می دهند. اما اسید هایی مانند اسید سولفوریک یا اسید یا اسید کلرید ریک باعث نابودی سلول های سلول های بافت پنبه ای می گردند. شستشوی این نوع فرش ها مانند شستشوی فرش ماشینی اصول خود را دارد.

فرش های پنبه ای به شدت جاذب رطوبت هستند و خیسی و رطوبت را به خود جذب نموده و خیلی خشک می شوند. این فرش ها جاذب لکه بوده و لکه ها را به علت جاذب رطولت لودن در خود نگه می دارند، بنابراین پاک نکودن لکه از روش فرش ها مخ پنبه کار آسان و ساده نمی باشد. شستشوی فرش ماشینی نخ پنبه نیاز به تجربه و مهارت خاص خود دارد. دانستن چگونگی پاک کردن لکه از روی این فرش ها و خشک نمودن اصولی فرش های نخ پنبه از جمله نکاتی است که می بایست در هنگام شستشوی فرش های نخ پنبه به آن توجه نماییم.

به کدام قالیشویی فرش های نخ پنبه بدهیم

چنانچه در منزل فرش ماشینی نخ پنبه ای دارید و قصد شستشوی آن ها را دارید با توجه به ویژگی های ذاتی پنبه و حساسیت پذیری آن ها، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مراکز قالیشویی است.

قالیشویی هایی را انتخاب نمایید که علاوه ر داشتن کارشناسان با تجربه و حرفه ای از خدمات کامل قالیشویی مانند لکه برداری، رفوگری، رنگبرداری، ترمیم فرش و… برخوردار باشند. همچنین داشتن سیستم مجهز آبگیری و خشک نمودن فرش نیز از دیگر آیتم هایی است که در هنگام انتخاب قالیشویی برای فرش های نخ پنبه ای می بایست حتما در نظر داشته باشیم.

کارخانه قالیشویی نوید باران عضو اتحادیه قالیشویی با کارآمدترین دستگاه ها و کارشناسان متعد و دلسوز آماده ارائه انواع خدمات قالیشویی برای فرش های ماشینی و دستبافت شما عزیزان می باشد.

پاسخی بگذارید

خروج