رزرو

جاروبرقی زدن قالی ها قبل از سپردن به قالیشویی

مرحله ابتدایی شستشوی هر فرشی خاک ربایی و گرد گیری است. بدیهی است گرد وغبار در همه جای خانه وجود دارند گاهی ممکن است با دستمال به جان لوازم منزل بیفتیم و شروع به گرد گیری نماییم اما پس از چند ساعت مجددا لایه ای از خاک بر روی وسایلمان را پیدا می کنیم.

این مسئله به ویژه در شهرهای شلوغ و آلوده ای چون تهران اجتناب ناپذیر است. بدون شک در کوچه شما کار ساخت و ساز وجود دارد یا عبور و مرور اتومبیل بسیار رایج است پس وجود دوده و گرد وخاک بر روی وسایل منزلمان امری طبیعی است. یکی از وسائل منزل که همیشه در معرض گرد و خاک و آلودگی است فرش زیر پایمان است. تنها راه خلاص شدن از گرد و غبار و دوده ها برای فرش ها جاروبرقی زدن آنها می باشد.

از اولین مراحل قالیشویی ها گرد و غبار گیری از فرش ها است چنانچه فرش ها بدون گرد گیری شسته شوند ممکن است آشغال ها بر روی فرش ها باقی بمانند و باعث کثیف شدن بیشتر فرش گردند یا اگر به خوبی غبار رویی نگردند این گرد و دوده ها در داخل فرش باقی می مانند و پس از شستشو به اصطلاح فرش ،چرک مور می شود. در قالیشویی ها قبل از ریختن آب بر روی قالی های فرش را جارو می زنند تا تمام اشغال ها و خاک آن گرفته شده و آماده برای شستشو گردند.

آشغال مو روی فرش یکی از بیشتری موارد است

یکی از اشغال هایی که اغلب برروی فرش ها همیشه هستند مو می باشند. در اغلب موارد موها در شستشو از فرش خارج نمی گردند و در آن باقی می مانند پس اکیدا توصیه می گردند قبل از شستشوی، فرش را حسابی جارو بکشید.

از انجایی که خاک روی فرش ها با چشم دیده نمی شود، پیشنهاد می گردد قبل از ارسال فرش به قالیشویی ها برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده قالی خود را حسابی جاروبرقی بکشید تا فرش خود را تمیزتر و درخشان تر تحویل بگیرید.

روش صحیح جارو زدن قالی ها با استفاده از جارو برقی

همه ما با جارو برقی آشنا هستیم وسیله ای برقی جهت جمع کردن آشغال و گرد وخاک.

ولی آیا روش صحیح جاروبرقی کشیدن و کار کردن با آن را می دانیم؟

اکثر خانم های خانه دار ترجیح می دهند سریع جارو بزنند و به ادامه کارهای دیگر منزل بپردازند. ولی جارو زدن به ویژه جارو زدن قالی و فرش اصول خاص خود را می طلبد. رعایت نکات صحیح به حفظ عمر جاروبرقی، نظافت بیشتر منزل و از همه مهمتر به دوام و زیبایی فرش شما کمک شایانی می نماید.

در حقیقت یکی از مهمترین روش های تازه و نو کردن فرش جاروبرقی کشیدن می باشد. یقیقا زمانی که فرش منزل را بصورت اصولی جاور برقی بکشید، فرش جلوه بیشتری از خود نشان می دهد.

جاروبرقی را در توان بالا قرار دهید و جارو را به ارامی روی فرش بکشید، بهتر است جارو را در تمامی جهت های روی فرش بکشید تا گرد و غبار و اشغال های ریز از سطح فرش پاک گردند.

مراحل درست جارو زدن فرش ها در خانه

قبل از شروع به جاروبرقی به فرش خوب نگاه کنید و اشیای بزرگ مانند تیکه های اسباب بازی، گیره کاغذ، سکه، جوراب و… که برای جاروبرقی بزرگ هستند و ممکن است توسط جاروبرقی خورده شوند را از روی فرش جمع نمایید. ورود این اشیا به داخل جاروبرقی باعث آسیب زدن به کیسه و حتی موتور جاوبرقی می گردند.

اغلب جاوربرقی ها داری یک برس چرخنده هستند تا بتوانند گرد و خاک را از عمق فرش بیرون بکشند. این قابلیت هر چند برای بسیاری از فرش ها کارامد است اما می تواند به برخی فرش ها اسیب بزند. فرش هایی که دارای بافت گره ای هستند زیرا برس جاروبرقی، الیاف فرش را شل می نماید و باعث می شود تا گرده های فرش موج دار دیده شوند.

هم چنین اگر یک نخ از گره شل شده باشد ممکن است دور برس گیر کند و با نیروی چرخش برس چندین ردیف بیرون بیاید، در نتیجه در فرشتان خط خواهد افتاد. برای فرش هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند، مانند پشم، نباید از این برس های گردان جاروها استفاده کرد.

سر جاروبرقی را به ارامی بر روی فرش بکشید و عجله نداشته باشید. با عجله جارو کشیدن باعث می شود تا جارو فرصت مکش اشغال ها پیدا نکند و فقط گرد و خاک را به اطراف پخش نماید و فرش پس از جارو هم چنان کثیف باشد و در نتیجه کارتان بی فایده می ماند.

یادتان نرود در هنگام جارو برقی زدن قالی، سر جارو برقی را بر روی حالت برس تنظیم کنید و جارو را از حالت جارو بر روی سطح سرامیکی خارج نمایید.

ارتفاع دسته جارو را به صورتی برای خودتان راحت است تنظیم نمایدد و از یک گوشه فرش شروع به جارو زدن نمایید همانطور که گفته شد عجله نکنید و با آرامش جارو بزنید اگر خسته شدید می توانید به خود و جاروبرقی استراحت بدهید.

از جارو دستی برای چه قالی هایی استفاده نماییم؟

اصولا گرد و خاک و اشغال های فرش به سه دسته ذرات سطحی مانند :

کرک ، مو ، تکه های پارچه، کاغذ، چوب و ذرات ریز و ذرات سبک خاک مانند گرد خاک موجود در هوا و ذرات شن مانند ماسه و سنگریزه می باشند.

جاروبرقی ها معمولا ذرات سطحی دسته اول مانند کرک، مو را به خوبی از روی فرش پاک می نمایند.

برای پاک کردن فرش از اشغال های بزرگتر مانند تیکه های ظرف شکسته یا ذرات بزرگ تنباکو، شیشه و… می بایست از جارو دستی استفاده نمود.

یکی از مشکلاتی که فرش ها به ویژه فرش های نو دارند پرزدهی انها می باشد. یکی از بهترین روش های برای حل این مشکل جارو دستی می باشد.

برای پرزگیری از فرش قبل از شستشو و یا قالی های نو توصیه می گردد جارو دستی را خیس نمایید و روی فرش بکشید.

در غیر اینصورت ممکن است پرزها به لابه لای تارو پود فرش رفته و مشکل شما دو چندان شود. در خصوص فرش های دستباف از آنجایی که ظرافت بالاتری دارند.

نکته: پیشنهاد می گردد هنگام جارو زدن ،دقت بالاتر و سرعت عمل پایینتری به خرج دهید. به هیچ وجه جارو دستی را با اب گرم خیس ننمایید از اب سرد استفاد نمایید تا خطر رنگ دهی را از بین ببرید.

پاسخی بگذارید

خروج