رزرو

چه فرش هایی در معرض آلودگی بیشتری هستند؟

از انجایی که روی فرش های منزل احتمالش ریختن هر گونه مواد غذایی و مایعات بسیار بالا است چنانچه به سرعت تمیز نگردند می توانند منجر به رشد و تکثیر آلودگی ها شوند.

بوی نامطبوع ناشی از بخش های لک شده فرش نشانه ای از آلودگی های پنهان فرش است و در واقع فرشی که در یک زمان بندی مشخص شستشو و نظافت نشود در معرض آلودگی قرار دارد.

انواع فرش ها می بایست هر ۱۲ تا ۱۸ ماه با توجه به نوع کاربرد آن به صورت حرفه ای تمیز گردند.

چطور از آلودگی فرش ها جلوگیری کنیم؟

اقدامات احتیاطی جهت مقابله با آلودگی های فرش:

۱- جارو کردن فرش

توسط جاروبرقی زدن به صورت صحیح و دوره ای گردوغبار و خاک درون عمق فرش را خارج کنید با این کار مواد غذایی و دانه های ریزی مانند برنج را که جذب کننده آلودگی حشرات نیز می باشد از فرش دور کرده اید.

۲- برطرف کردن رطوبت فرش

فرش های مرطوب بستر مناسبی برای تخم گذاری حشرات و تکثیر میکروب ها می باشند فرش مرطوبی که در اثر ریختن مایعات خیس شده است را می بایست در معرض هوای آزاد قرار دهید.

۳- اجتناب کردن رطوبت فرش

اگر فرشی دارید که به مدت طولانی در انبار نگه داشته اید هر از گاهی آن را پهن کنید و جارو بزنید و از نفتالین جهت نابود کردن حشره های آن استفاده کنید؛ زیرا محیط تاریک و مرطوبی مانند انباری شرایط را جهت رشد انواع باکتری ها و حشرات مهیا می کند.

۴- از راه رفتن با کفش روی فرش خودداری کنید

طبق تحقیقات رسوبات حاصل از کفش ها دارای میزان بالایی از باکتری های بیماری زا می باشند و حتی از بدنه توالت نیز کثیف تر است.

۵- شستشوی منظم فرش

شستن منظم فرش ها بهترین راهکار جهت مراقبت و نگهداری از فرش است.

در قالیشویی نوید باران با بهره گیری از شوینده های حرفه ای و دستگاه های منحصر به فرد انواع فرش و به کارگیری افراد متخصص همراه با مدرن ترین ابزار آلات روز دنیا اقدام به ماهرانه ترین خدمات در حوزه شستشوی فرش و زدودن آلودگی ها می کنند.

انواع آلودگی فرش

باکتری E.CoLi

این باکتری از طریق مدفوع حیوانات خانگی در میان تاروپود فرش جای می گیرد و منجر به بیماری هایی مانند اسهال و بیماری های تنفسی می گردد از این رو افرادی که در حانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنند باید نسبت به تمیز نگه داشتن مرتب فرش حساسیت بیشتری نشان دهند.

باکتری استافیلوکوک

گسترش این باکتری از طریق تماس مستقیم فیزیکی با افراد آلوده می باشد و یا افرادی که اشیا آلوده شان و حتی پوست خود را به فرش انتقال می دهند.

باکتری سالمونلا

این باکتری از طریق حیوانات اهلی و یا وحشی و پرندگان ظاهر می گردد و باعث بیماری های چون اسهال و مسمومیت های غذایی می گردند این باکتری به سرعت از راه پوست و یا سایر وسایل خانه منتشر می گردد.

انواع حشراتی که در تاروپود فرش زندگی می کنند

  • ماهی نقره فام: این حشره نقره ای رنگ بسیار کوچک از ابریشم، کتان و گرد و خاک موجود در فرش تغذیه می کند. سوراخ شدن در فرش از علائم وجود این حشره می باشد.
  • ساس: این حشره در لبه های فرش و یا لابهلای تاروپود فرش تخم ریزی و زندگی می کند و اگر به موقع نابود نگردد ضرر زیادی را به فرش می رساند.
  • پروانه فرش: این حشره های بسیار ریز قابل رویت نیستند و در عرض ۵ روز از تخم در می آیند و از الیاف فرش شروع به تغذیه می کنند.
  • بید: این شحره بسیار خطرناک تر قادر به نابود کردن ۴۲ کیلوگرم پس از چهل نسل می باشد و منجر به بیدزدگی می شود. فرش هایی که برای مدت زمان طولانی انبار شده اند برای رشد بید داوطلب به حساب می آیند و همچنان بخشی از فرش که دارای تراکم کم در رفت و آمد می باشد مستعد رشد این حشره می باشد.

پاسخی بگذارید

خروج