رزرو

چرا نباید قالیشویی را در منزل انجام دهیم؟

فرش ها و قالی ها همواره در معرض گرد و خاک و کثیفی هستند. با شستشوی متناوب و صحیح می توان هم به تمیزی و هم به طور عمر آن کمک خواهد کرد. در گذشته بیشتر مردم فرش های خود را در منزل می شستند. اما امروزه به خاطر مشکلات زندگی شهری و مسائل مختلف که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

نکته: شستشوی فرش در منزل ایده مناسبی نیست.

اولین مرحله شستشوی هر فرش خاک گیری از آن است. امروزه به دلیل کوچکی خانه ها، به وجود آمدن گردوخاک و هوای آلوده این عمل در منزل امری صحیح نمی باشد. مرحله بعدی شستشو، لکه برداری از فرش است. فرش هایی که دارای لکه های مختلفی هستند ممکن است با ریختن آب و پودر شستشو ثابت شوند و دیگر پاک نگردند در حالیکه اگر کار را به قالیشویی بسپاریم، می توانیم این مشکل را حل نماییم.

تفاوت شستن فرش در منزل با قالیشویی

یکی از مهم ترین فاکتور که از قالیشویی در منزل جلوگیری می نماید استفاده از آب شر می باشد، مصرف بالای آب، با توجه به کمبود آب در سال های اخیر، نوعی بی توجهی به منابع انرژِ و به هدر دادن این مایه حیات می باشد در حالیکه در قالیشویی ها، آب با فشار به فرش اعمال می شود که به نوع خود از مصرف بالای آب به میزان چشمگیری کمک می نماید.

یکی از عواملی که در این موضوع نباید از یاد برد، خطر قاطی شدن رنگ فرش هاست، برخی قالی ها هنگام شستشو، رنگ می دهند به خصوص قسمت هایی که رنگ لاکی یا قرمز دارند و این رنگ در رنگ قسمت های دیگر فرش حل شده و باعث می شود قسمت های سفید یا قسمت های دیگر فرش تغییر رنگ دهند و فرش از جلوه و زیبایی بیفتد پس اگر احتمال رنگ دادن قالی خود را می دهد پیشنهاد می گردد قالی خود را جهت شستشو به قالیشویی بسپارید.

آسیب به الیاف قالی

ار دیگر عوامل بازدارند شستشوی فرش ها در منزل آسیب به الیاف قالی است. برخی قالی ها به ویژه قالی های دستباف به دلیل نوع بافت و ظرافتشان، الیاف های حساسی دارند که ممکن است حین شستشو آسیب ببینند و فرش را از کیفیت خارج نمایند. معمولا در هنگام شستشوی فرش در منزل باب بود برای خارج کردن آب از فرش، بر روی آن کاسه می کشیدند این عمل برای الیاف و پرزهای قالی مناسب نیست و سبب نازک شدن ور در نتیجه آسیب دیدن فرش می گردد.

نکته دیگر که باید ذکر کرد آسیب دیدن فرش در اثر شکستگی است، معمولا هنگام قالیشویی در منزل، فرش را تا می کنند این امر باعث خشک شدن و شکستن فرش از قسمت تا خورده می گردد.

در آخر ممکن است باز هم با رعایت تمام نکات فرش خوب ابکشی نگردد و مقدار کف در آن باقی بماند، این زحمتی دوچندان برای شستشوی دوباره و استفاده دوباره آب ومواد شوینده می طلبد.

نداشتن فضای کافی برای شستشو، زحمت زیاد، ابعاد بزرگ فرش ، سنگین شدن فرش هنگام ابکشی و… از دیگر عوامل باز دارنده جهت شستشوی فرش در منزل می باشد.

در چه صورت قالیشویی را در منزل انجام دهیم؟

به رغم موارد بالا، باز هم می توان فرش هایی که ویژگی های خاصی دارند را در منزل شست.

  1. فرش هایی که ابعاد کوچکی دارند و نیاز به آب و مواد شوینده کمتر دارند از این جمله می باشند.
  2. فرش های کوچک به راحتی لول شده و به هنگام آبگیری سنگین نمی گردند و نسبتا سریعتر از فرش های بزرگتر خشک می گردند.
  3. فرش های زیر پانصد شانه نیز به دلیل داشتن پرزهای کمتر.
  4. سبک بودن نیز از این امر مستثنی نیستند.

اگر تصمیم به شستن فرش ها در منزل خود دارید به نکات ذیل توجه کنید

قبل شستشو اگر احساس می کنید که ممکن است فرش شما رنگ بدهد یک گوش پاک کن خیس به قسمت های رنگی فرش چند بار بکشید.

اگر گوش پاک کن رنگی شد، بهتر است فرش را برای شستشو به قالیشویی بفرستید و از شتسشوی ان در منزل اجتناب نمایید.

قبل شستشو حتما خاک فرش را بگیرید.

ترجیحا از پودرهای دستی آنزیم دار استفاده نمایید، می توانید قبل شستشو، پودر قالیشویی را در اب گرم حل کنید و بعد روی فرش بریزید.

در هنگام ابکشی، هرگز فرش را تا نکنید، فرش را لول کنید. فرش لول شده را در گوشه ای قرار دهید تا آب آن خارج گردد فرش را جلوی افتاب پهن نمایید تا میکروب های باقیمانده در آن توسط نور خورشید از بین بروند.

پاسخی بگذارید

خروج