رزرو

نکات مهم استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش برای شستشوی فرش، روشی ساده و کارآمد در راستای محافظت و افزایش دوام آن‌ها است. بکارگیری این مواد شوینده چندان سخت نیست و حتی بهترین شامپو فرش ها نیز از قیمتی مناسب برخوردار هستند. اگر قصد دارید برای تمیز کردن فرش های خود از شامپو فرش استفاده کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

  • اولین نکته‌ای که باید توجه کافی به آن داشته باشید؛ استفاده از یک شامپو فرش خوب است. به اندازه کافی در مورد انواع مختلف آن‌ها اطلاعات به دست آورده و سپس اقدام به خرید کنید.
  • دستورالعمل‌های نوشته شده روی محصولات مختلف را مطالعه کرده تا مطمئن شوید که شامپو فرش انتخاب شده به تار و پود فرش، آسیبی وارد نمی‌کند.
  • مشاوره با افراد حرفه‌ای و در صورت امکان استفاده از خدمات قالیشویی ‌های معتبر توصیه می‌شود.

کاربردهای شامپو فرش

نام شامپو فرش سبب شده است که بسیاری از مردم به اشتباه تصور کنند که استفاده از  آن‌ها برای موارد دیگر ممکن نیست. در ادامه به برخی از کاربردهای شامپو فرش اشاره خواهیم کرد که احتمالا تاکنون از آنها بی‌خبر بودید.

  1. تشک، پتو و پرده: اگر در خانه بچه کوچک دارید، مطمئنا دفعات زیادی را صرف شستشوی تشک و پتوها خواهید کرد. تمیز کردن این لوازم با استفاده از شامپو فرش راحت‌تر بوده و در وقت خود نیز می‌توانید، صرفه جویی کنید.
  2. مبلمان: زدودن آلودگی‌های مختلف از سطوح مبلمان به هزینه زیادی نیاز ندارد. مطمئن شوید که از شوینده سازگار با پارچه مبلمان خود استفاده کرده و زمان کافی را به خشک شدن آن‌ها اختصاص دهید.
  3. تودوزی ماشین: از بین بردن لکه‌های موجود روی روکش یا تودوزی صندلی ماشین از دیگر کاربردهای شامپو فرش است؛ برای این منظور به یک دستگاه کف‌شور قابل حمل نیاز دارید.

مزایا و معایب استفاده از شامپو فرش

در سالیان اخیر استفاده از شامپو فرش در میان مردم کاهش یافته است؛ زیرا تصور می‌شود که این محصولات نمی‌توانند، نتیجه دلخواه داشته باشند و پسماند زیادی را در الیاف فرش برجا می‌گذارند. اما یک محصول مناسب نیاز مصرف‌کنندگان را به خوبی برآورده می‌کند و فرشی تمیز و عاری از هرگونه لک و غبار تحویل می‌دهد.

اما شامپو فرش نیز مانند هر شوینده دیگری، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. در میان مزایای شامپو فرش می‌توان به تنوع بسیار زیاد محصولات، از بین بردن بخش زیادی از گرد و غبار و سرعت بیشتر اشاره کرد. همچنین تشکیل رسوب و پسماند در الیاف فرش و خراب شدن شکل طبیعی فرش در بعضی از موارد جز معایب شامپو فرش هستند.

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟

استفاده از شامپو فرش های دارای مواد شیمیایی برای خانواده‌های دارای فرزندان خردسال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین قیمت شامپو فرش در بعضی از موارد نسبتا بالا بوده و بیشتر افراد قصد ندارند، مبلغ زیادی را صرف خرید آن‌ها نها کنند. به همین دلیل می‌توان با استفاده از موادی بسیار ساده که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شوند، شامپو فرش خانگی درست کرد.

دستورالعمل‌های زیادی برای ساخت شامپو فرش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها را می‌توان در میان بهترین مواد شوینده برای فرش قرار داد و تنها باید هر یک را مورد استفاده قرار دهید تا به ترکیب جایگزین مناسبی برای شام‍پو فرش های شیمیایی دست پیدا کنید.

۱- شوینده‌ای غیرشیمیایی با رایحه عالی: برای خانواده‌های دارای کودک یا حیوان خانگی، شوینده‌های غیر شیمیایی معمولا در اولویت قرار می‌گیرند. برای ساختن چنین شوینده‌ای که در زمره بهترین شوینده فرش قرار می‌گیرند، مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:

  • یک ( هنگام استفاده اعداد یک تا ۱۰ در داخل متن از حروف استفاده کنید) فنجان (۲۳۰ میلی‌لیتر) سرکه سفید
  • دو فنجان (۴۶۰ میلی‌لیتر) آب
  • دو قاشق چای‌خوری (۱۵ گرم) نمک
  • ۱۵ قطره عطر گیاهی مانند لیمو، استوقدوس یا کاج

۲- استفاده از شیشه پاک‌کن: شیشه پاک‌کن دیگر مانند قبل تنها مختص به شیشه نیست آن را می‌توان با آب گرم مخلوط کرده  تا یک شامپو فرش ساده و کارآمد برای خانه، ماشین یا هر جای دیگری درست کنید.

۳- محلولی با استفاده از وایتکس: شوینده‌های دارای وایتکس نسبت به مواد معمولی قوی‌تر بوده و در هنگام استفاده از آن‌ها باید بسیار مواظب باشید؛ زیرا به پوست، چشم و ریه شما آسیب می‌زنند. دستکش بپوشید و مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:

  • سه قاشق غذاخوری (۲۰ میلی‌لیتر) مایع ظرفشویی
  • ¼ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر) وایتکس
  • ¼ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر) سرکه
  • پنج لیتر آب

جایگزین‌هایی برای شامپو فرش که با محیط زیست سازگار هستند

اگر چه استفاده از محصولاتی مانند شامپو فرش نانو، مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورد؛ اما بهتر است که پیش از استفاده، ترکیبات شامپوی مورد نظر را بررسی کنیم تا از سازگار بودن آن با محیط زیست مطمئن شویم. این محصولات جایگزینی برای شامپو فرش به حساب آمده و با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شوند.

استفاده از بخارشو، یکی از جایگزین‌های مناسب برای شامپو فرش است. بخارشو باکتری‌های موجود در کناره‌های تشک، مبل و صندلی ماشین را از بین می‌برند. اگر به راه‌حلی قدرتمندتر احتیاج دارید، با ریختن شامپو فرش در بخارشو به نتیجه دلخواه دست خواهید یافت.

چگونه شامپو فرش بکشیم؟

اکنون که اطلاعاتی نسبی در مورد انواع شامپو فرش یاد گرفتیم، به سراغ این مرحله می‌رویم که چگونه شامپو فرش بکشیم؟ در صورتی که قصد دارید این کار را در خانه انجام دهید، از ریختن آب زیاد پرهیز کنید؛ چرا که شستن فرش با شامپو فرش در بسیاری از موارد باعث رشد کپک خواهد شد.

برای آشنایی با نحوه استفاده از شامپو فرش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پیش از هر چیز، مبلمان خود را جابجا کنید. فرش را دو بار جاروبرقی بکشید تا بیشترین میزان گرد و غبار از الیاف فرش بیرون کشیده شود. در صورتی که فرش دچار خوردگی یا پارگی است، آن‌ها را تعمیر کنید.
  2. با استفاده از دستورالعمل روی شامپو، مخلوط را آماده کنید. بیش از مقداری که در دستورالعمل آمده است، شامپو اضافه نکنید؛ زیرا تنها نتیجه آن بر جا ماندن کف اضافی در الیاف فرش خواهد بود.
  3. از دورترین نقطه به در اتاق، کار شستشو را آغاز کنید تا در ادامه مجبور به راه رفتن بر روی نقاط شستشو شده نشوید.
  4. یک اسفنج یا پارچه نرم را به کف مخلوط آغشته کرده و در جهت خواب پرز به آرامی بر روی آن بکشید.
  5. اجازه دهید کف شامپو به مدت نیم ساعت بر روی فرش باقی بماند تا گرد و غبار به سطح فرش کشیده شود.
  6. با استفاده از یک پارچه نمدار، کف را از روی فرش پاک کنید و در نهایت تمام سطح فرش را جاروبرقی بکشید.
  7. پنجره‌ها را باز کرده یا سیستم تهویه خانه را روشن کنید تا فرش به صورت کامل خشک شود.

شستن مبل با شامپو فرش

باید تاکنون به این نکته پی برده باشید که استفاده از شامپو فرش برای مبل نیز کارآمد بوده و تنها به عنوان یک شوینده فرش به حساب نمی‌آید. برای شستشوی مبل با شامپو فرش مراحل زیر را انجام دهید:

  1. مبل را به صورت کامل جاروبرقی بکشید.
  2. مقدار مناسبی از شامپو فرش را مطابق با دستورالعمل با آب مخلوط کنید تا به خوبی کف کند.
  3. یک پارچه نرم و تمیز را به کف مخلوط آغشته کرده و قسمت‌های کثیف را با آن پاک کنید.
  4. با استفاده از یک پارچه نمدار کف را به صورت کامل از روی مبل پاک کنید.
  5. مبل‌ها را در جایی مناسب و در صورت امکان، جلوی نور خورشید قرار دهید تا زودتر خشک شده و باکتری های باقیمانده نیز از بین بروند.

پاسخی بگذارید

خروج