رزرو

شستشوی فرش دستباف

یکی از بی نظیرترین انواع فرش، فرش دستباف است که آمیخته از فرهنگ و اصالت کهن ایرانی است. از این رو نگهداری از فرش دستباف و شستشوی فرش دستباف نیازمند دقت و ظرافت خاصی است. شستشوی کامل این فرش ها در منزل به دلیل رسوب مقدار زیادی گرد و خاک به داخل الیاف فرش تاثبر چندانی ندارد. بنابراین بهتر است که برای شستن آن از خدمات کارخانه قالیشویی استفاده کرد.

بنابر اعلام قالیشویی نوید باران، برای انجام شستشوی فرش های دستباف، کلیه عوامل بر اساس شرایط خاص هر فرش در نوع الیاف (نخ پنبه، پشم یا ابریشم) نوع رنگ، طیف رنگ آمیزی فرش، میزان کثیفی و آلودگی فرش، نوع لکه و قدمت آن مشخص و با دقت و مهارت بالا مورد بررسی قرار بگیرد و در زمان شستشو کنترل شود؛ از جملۀ این عوامل می توان به نحوه جمع آوری و حمل و نقل، روش غبارگیری و حتی میزان فشار ضربه دستگاه غبارگیر، روش شستشو و آبکشی، آبگیری، مواد شوینده و جنس.. تا زبری و سختی تجهیزات و ابزار مورد استفاده و.. اشاره کرد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد روش شستشو فرش دستباف در قالیشویی نوید باران ارائه می دهیم.

روش شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

نخستین اقدام لازم برای شستشوی فرش دستباف، غبارگیری توسط دستگاه خاک گیر است و پس از خیساندن فرش ها دستگاه های شستشو که دارای شلاق های بزرگ و دشوار هستند با چرخش روی سطح فرش، آلودگی ها را می شویند.

آبکشی نیز در طی چندین مرحله جهت اطمینان از خارج شدن کامل مواد شوینده از فرش صورت می گیرد و بعد عمل آبگیری توسط نیروی گریز از مرکز حاصل از دستگاه مخصوص، این کار انجام می شود. و اما اگر فرش دستباف شما دارای پوسیدگی های خفیف باشد دستگاه آبگیر با دور چرخش کمتر حرکت می کند. برای فرش هایی که احتمال تغییر رنگ پس از شستشو وجود دارد از مواد تثبیت کننده استفاده می شود.

یکی از مهم ترین مواردی که مراقبت از فرش دستباف را حساس تر می کند این است که در بسیاری از این قالی ها ابریشم استفاده می شود. قالی های گل ابریشم، چله ابریشم و تمام ابریشم نیازمند مراقب بیشتری هستند زیرا وجود نخ ارزشمند ابریشم این قالی ها را در برابر آسیب حساس تر می کند و از طرف دیگر قیمت ها را بالا می برد.

برای شستشوی فرش های دستباف به ویژه فرش های دارای ابریشم لازم است هم دقت و لطافت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و هم مواد شوینده ای به کار رود که به بافت این فرش های ارزشمند آسیبی نرساند. همچنین دمای آب به کار برده شده در شستشوی این فرش ها نیز باید بر طبق اصولی تعیین شود که موجب حفاظت از بافت و رنگ فرش گردد.

از بین بردن رنگ های قاطی شده در شستشوی فرش دستباف

مهم ترین اصل انتخاب قالیشویی مناسب این است که رنگ های به کار رفته در فرش دستباف پخش نگردد. کارخانه قالیشویی موظف است که سلامت فرش دستباف را حین شستشو تضمین کند و اگر به فرش آسیب برسد آن را ترمیم کند. یک کارخانه قالیشویی حرفه ای از تکنیک قلم زنی، جهت زدودن لکه های رنگی فرش دستباف پس از شستشو استفاده می کند. قرار گرفتن به موقع فرش های دستباف در آبگیر لوله ای و خشک کردن سریع آنها جهت جلوگیری از رشد حشرات مضر الزامی است. دستگاه های مدرن قالیشویی امروزه دارای برس های بزرگ و دایره ای شکل می باشند که با روند استاندارد شستشو به آهستگی نقاط تیره و چرک فرش را از بین می برند و برای آبگیری از محفظه استوانه ای با حرکت دورانی آب درون قالی خارج می شوند. این دستگاه قالیشویی نیز مجهز به سیستم حرارتی می باشد تا خنک کردن هر چه سریعتر قالی انجام شود حتی بدون ایجاد بوی بد حاصل از رطوبت.

خشکشویی براش فرش دستباف مناسب است؟

خشکشویی فرش دستباف یک استراتژی کاربردی براش شستن و خشک شدن سریع آن در مواقع ضروری مانند مهمانی گرفتن و غیره است و این اقدام توسط خدمات قالیشویی در محل می تواند انجام شود، هر چند میزان لکه زدایی آن نسبت به شستن به طور مکانیزه در کارخانه کمتر است ولی در این روش با به صفر رساندن میزان مصرف آب می توان از احتمال پوسیدگی فرش دستباف شما در آینده جلوگیری کرد.

تفاوت شستشوی فرش دستباف و ماشینی

فرش دستباف پس از شستشو در قالیشویی به دلیل وجود الیاف طبیعی به کار رفته در آن زیبایی زیادی نسبت به شستشوی فرش ماشینی پیدا می کند. برای شستن فرش دستباف توجه به نکاتی مانند الیاف و رنگ آمیزی در اولویت است و چون وزن بیشتری دارند شستشوی آنها به مراتب سخت تر از فرش ماشینی است.

شستشوی فرش به صورت خشک جهت ممانعت از آسیب به کنف و الیاف طبیعی آن حائز اهمیت است. در این روش محلول شیمیایی پاشیده شده روی فرش با برس مکانیزه پخش می گردد سپس جاروبرقی صنعتی آلودگی ها را از درون تار و پود فرش به بیرون می کشد. اما فرش های ماشینی با توجه به جنس و نوع آن ها با دستگاه های تمام اتوماتیک مواد شوینده و آبگیر های لوله ای و گرم خانه های ویژه شستشو می شوند و مراحلی چون غبار گیری، آب پاشی فراوان دستگاه با برنامه ریزی شستشوی اتوماتیک و خشک کردن اتوماتیک می گذراند.

قالیشویی نوید باران، بهترین قالیشویی برای شستن فرش های دستباف شماست تنها کافی است برای شستشوی فرش های خود با ما تماس بگیرید یا از طریق سایت نوید باران می توانید به صورت ۲۴ ساعته برای شستشوی فرش های دستباف خود سفارش آنلاین ثبت کنید.

پاسخی بگذارید

خروج