رزرو

فرش اکریلیک چیست و نوع قالیشویی آن چه فرقی دارد؟

یکی از انواع فرش های ماشینی موجود در بازار فرش اکریلیک می باشد که در حقیقت بهترین نوع فرش ماشینی در بازار می باشد. الیاف این فرش از نخ اکریلیک می باشد. نخ اکریلیک الیاف ساخته شده از مواد نفتی پلیمری به نام پلی اکریلو نیتریل می باشد. الیاف اکریلیک بافتی شبیه نخ پشم طبیعی دارند و چون سبک و گرم هستند، انتخاب مناسبی برای بافت فرش می باشند.

این نخ ها نسبت به بیدزدگی فرش، روغن، مواد شیمیایی و همچنین تابش نور آفتاب بسیار مقاوم می باشد. این نخ هنگامی که به صورت پارچه یا فرش در می آید، پرز تولید می کند که این یکی از معایب فرش اکریلیک می باشد.

نحوه قالیشویی فرش اکریلیک

روش قالیشویی اکریلیک معمولا در پشت قالی درج شده است. در هنگام شستشوی فرش های ماشینی اکریلیک می بایست به نکات خاصی توجه نمود. از آنجا که این فرش ها جنس خاصی دارند می بایست جهت شستشو حتما از شامپو های شستشوی صنعتی استفاده نمود استفاده از پودرهای خشک دستی جهت شستشو سبب واکنش شیمیایی با الیاف فرش و نهایتا زردی ریشه های فرش می گردد. همچنین پودرهای قالیشویی دستی سبب سفتی و خشک شدن فرش می گردند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در شستشوی فرش های اکریلیک، شستشوی فرش در یک جهت می باشد تا از آسیب به الیاف فرش جلوگیری شود.

انواع فرش اکریلیک

به طور کلی فرش های ماشینی موجود در بازار به صورت اکریلیک، هیت ست، پلی استر، بی سی اف و پلی پروپلین می باشد. بهترین نوع فرش اکریلیک فرش صد در صد اکریلیک می باشد زیرا که وجود پلی استر در الیاف فرش سفتی و سختی بافت فرش می گردد. روش های ویژه ای جهت تشخیص فرش اکریلیک از سایر فرش ها که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

روش های شناخت فرش اکریلیک

جهت تشخیص اکریلیک بودن فرش ابتدا به نرمی و لطافت فرش دقت نمایید چرا که فرش های اکریلیک بسیار نرم و لطیف تر در مقایسه با فرش ها پلی استر هستند. نکته دیگر به بافت فرش دست بکشید، چنانچه نخ خواب فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد شد بدون آنکه به هم بچسبد و سفت باشد به اصطلاح کلاف نشده باشد، در آن صورت آن فرش، فرش اکریلیک است.

فرش را بو کنید، فرش اکریلیک به هیچ عنوان بوی مواد نفتی و پلاستیکی را نمی دهد. از آنجایی که فرش های اکریلیک رنگ پذیری بالایی دارند معمولا فرش های اکریلیک در رنگ های شاد شفاف و زنده بافته می شوند.

نتیجه گیری

فرش های اکریلیک به دلایلی که گفته شد، در نحوه شستشوی آن ها باید دقت داشت تا خشکی نزند و دچار زردآب نشود، به همین دلیل توصیه می گردد حتما فرش های اکریلیک خود را به قالیشویی هایی که کارشناسی قبل از شستشو انجام می دهند، بسپارید.

پاسخی بگذارید

خروج