رزرو

پودر مخصوص قالیشویی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای شستشوی فرش های مختلف از پودر مخصوص قالیشویی استفاده می شود، همان طور که می دانید مواد شوینده نقش فراوانی در چربی زدایی، درخشندگی و تمیزی هر چه بیشتر فرش دارند.

این مواد شوینده شامل پودر رختشویی، کلر، آب ژاول و… می باشند که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

ولی در کل انتخاب پودر مناسب برای هر فرش به جنس و نوع الیاف آن بستگی دارد.

در قالیشویی ها معمولا از پودر فله قالیشویی که مناسب برای استفاده در قالیشویی ها می باشند، استفاده می کنند.

این پودرها ویژگی های خاص خود را دانرد که مناسب جهت مصارف خانگی نیستند. پودر های فله مخصوص قالیشویی ها معمولا توسط شرکت های تولیدی ایرانی تهیه و تولید می گردند. در این بین می توان به انواع پودرهای شستشوی فله که استفاده کاربری در محیط های خشکشویی مبلمان و کارواش ها دارند، اشاره نمود.

این پودرهای شستشو می بایست قابلیت لکه برداری از فرش پاک مانند لکه های زیر را از روی فرش یا قالی داشته باشند:

  • پاک کردن لکه آدامس از فرش
  • شمع
  • جوهر
  • نوشیدنی
  • مایعات شیرین
  • لکه تخم مرغ
  • لکه ادویه
  • کاکائو
  • بستنی

علاوه بر این پودر ها بایستی بتوانند از تثبیت رنگ قالی ها، بافت و الیاف فرش محافظت نمایند.

بهترین پودر و مواد شوینده برای فرش

همانطور که در بالا اشاره شد جهت شستشو در قالیشویی ها معمولا از پودرهای فله استفاده می گردند.

اما این پودرها می بایست ویژگی های خاص خود را داشته باشند. این پودر ها نباید موجب ترکیب رنگ یا از بین رفتن رنگ فرش شوند این مسئله به خصوص در مورد فرش های دستباف بسیار مهم و الزامی است.

بهترین پودر مخصوص قالیشویی برای فرش باید فاقد خاصیت قلیایی که باعث آسیب به بافت و الیاف فرش می گردد، باشد. پودرهای فله ای شستشوی فرش در قالیشویی ها یکی از محصولات تولیدی کارخانجات مواد شوینده می باشند. این پودرها به شیوه ای خاص تولید شده و اغلب بسته بندی نمی گردند و در بازار به صورت فله ای یافت می شوند. هم چنین می توان برای قالیشویی خانگی فرش، از پودر های ساخت شده خانگی استفاده نماییم.

نحوه ساختن پودر برای قالیشویی های خانگی

برای این کار تنها چیزی که لازم دارید مقدار جوش شیرین و روغن معطر می باشد. می توانید از روغن پرتقال استفاده نمایید. ابتدا به خوبی جوش شیرین و روغن معطر را در ظرفی مخلوط نمایید و آن را در قوطی بریزید و خوب تکان دهید. جهت استفاده نیز، ابتدا مقداری از پودر بر روی فرشتان بریزید و بگذارید پانزده دقیقه بماند سپس فرش را محکم جارو نمایید.

جاروبرقی می بایست قدرت مکش بالایی داشته باشد. جوش شیرین نه تنها بوی نامطبوع را به خود جذب می کند بلکه کثیفی های چسبیده به فرش را شل کرده و از آن جدا می نماید. شما می توانید به جای روغن معطر از اسطوقدوس پودر شده نیز استفاده نمایید. اسطوقدوس خاصیت آنتی باکتریال دارد و بوی بسیار خوبی به فرش ما می دهد.

پوست لیمو نیز با داشتن خواص ضدعفونی و چربی زدایی بالا نیز انتخاب خوبی می باشد.

تفاوت پودر قالی های دستباف با ماشینی

از آنجایی که فرش های دستباف، بافت، الیاف متفاوت و ظریف تری نسبت به فرش های ماشینی دارند، شستشوی آن ها نیز ورش ها و مواد متفاوت تری را می طلبد. قاطی شدن رنگ فرش دستباف و از بین رفتن رنگ دستباف نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه از بها و ارزش مادی آن نیز می کاهد.

پودر شستشوی این مدل فرش ها باید به گونه ای باشد که احتمال قاطی شدن یا رنگ پریدگی در این نوع فرش را به صفر برساند. همچنین بافت این فرش ها ظریف بوده در نتیجه از آسیب پذیری بیشتری نسبت به فرش های ماشینی برخوردار هستند بنابراین مواد شوینده این مدل فرش ها باید به گونه ای باشد که علاوه بر تمیزی و درخشندگی فرش، اسیبی به بافت و الیاف آن وارد نگردد.

پاسخی بگذارید

خروج